Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ernemyr
Hej.

Tanten kör en V70-98 och hon har gnällt över värmen.

Kollade detta och det visar sig att det bara blir ljummet i bilen (så det räcker för rutorna ialla fall)

Men upptäckte även att temp givaren i panelen knappt rör sig, det rör sig knappt över första strecket. Och det är väl inte bra? Den har även börjar dricka mer bensin och jag som kan noll om bilar tolkar detta som att motorn inte blir varm eftersom givaren i princip står still?

Var och vad ska man börja med? Glykol kolla jag och fyllde på lite, den stog mitt i mellan min - max. Men utan att det hjälpte

Behöver ni något mer för att hjälpa en novis?
Användarvisningsbild
av thorell
Låter som att det är termostaten som gett upp.
av Ernemyr
tackar så mycket. Jag fixar en ny genast.

Svårt att byta själv om jag nu ens lyckas hitta var den sitter eller ska jag rulla förbi verkstaden?
av Ernemyr
Tack så mycket alla.

Bytade detta igår och får se idag hur temperaturen beter sig. Men den ena skruven var inte lätt att få upp, tur att grannen hade ett längre skaft så man kom åt möget

Men jag blev lite förvånad, läste att man kunde hälla varmvatten på den gamla för att se om den öppna sig, och var jag kunde se verka allt funka som det skulle?
Användarvisningsbild
av js1
Ernemyr skrev:Men jag blev lite förvånad, läste att man kunde hälla varmvatten på den gamla för att se om den öppna sig, och var jag kunde se verka allt funka som det skulle?
Men vilken temp hade ditt "varmvatten"?
Annars gör man som så att man lägger den i kallt vatten och mäter hela tiden vattentempen medan man låter vattnet koka upp. Termostaten ska då öppna vid 92°C (har jag för mig).
Om du bara lägger den i kokande vatten och ser att den öppnar betyder inte det att den "fungerar" rätt. Din termostat hade kanske öppnat redan vid 70 eller 80°C, det har du ingen aning om
såsom du gjort. När man felsöker måste man vara systematisk och noggrann. :)
Senast redigerad av 2 js1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Problemet för din del var ju att termostaten släppte igenom vatten när den inte skulle så den öppnade troligen alldeles för tidigt.

Mvh GK
av Ernemyr
js1 skrev:
Ernemyr skrev:Men jag blev lite förvånad, läste att man kunde hälla varmvatten på den gamla för att se om den öppna sig, och var jag kunde se verka allt funka som det skulle?
Men vilken temp hade ditt "varmvatten"?
Annars gör man som så att man lägger den i kallt vatten och mäter hela tiden vattentempen medan man låter vattnet koka upp. Termostaten ska då öppna vid 92°C.
Om du bara lägger den i kokande vatten och ser att den öppnar betyder inte det att "fungerar" rätt. Den kanske hade öppnat om vattnet bara varit 80°C. När man felsöker
måste man vara systematisk och noggrann. :)

tog vatten ifrån vattenkokaren, men temperatur vet jag inte. var bara nyfiken då jag läst att man kunde testa det :)

Hon har kört till jobb nu (ca 3mil) och hon säger att det är gott om värme i kupen samt att varmemätaren inne i bilen står på ca 50%. Så det verkar vara löst?

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]