Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

I söndags (tre dagar sedan) ställde jag bilen här hemma. Jag hade då kört 10 mil. Sen stod bilen stilla hela måndagen. I går morse (tisdag) när vi skulle ha bilen till jobbet så startade den inte. Startmotorn går runt, men bilen tänder inte. Det skakar och rustar lite, men tänder inte. Maler rätt länge på startmotorn, tills jag hör att batteriet börjar bli lite trött. Kopplar startkablar från en annan bil och maler en stund till, men det tänder fortfarande inte.

Testar att spruta luftfiltret (volvo original) fullt med startgas. Ingen skillnad. Kollar alla säkringar, de är hela.

Det går en grov, ganska mjuk, gummislang från kylaren. Den kommer ut mitt på kylaren, i överkant. När vi försöker starta bilen sugs den ihop och blir platt. Varför?

Jag har fortsatt min felsökning idag. Har kollat felkoder på A2, vilket är insprutning och tändning. Fick 1-1-1 (alltså inga fel). La ett finger på relät till bränslepumpen. Känns som att det slår till när vi slår på tändningen. Går bak och lyssnar på bränslepumpen, och jo då, den surrar så fint så. Jag har också testat att trycka på den lilla mittpinnen i ventilen på fuelrailen när bilen är avstängd. Det kommer ut en skvätt bensin. Håller kvar på pinnen tills det inte kommer mer bensin. Släpper pinnen och går och vrider på tändningen igen. Tillbaka till ventilen och trycker på pinnen. Exakt samma igen - kommer en liten skvätt bensin. Skulle kolla gnistan på tändstiften, men min tändstiftsnyckel är för grov och passar inte i hålet till tändstiften.

Går in och är färdig för kvällen, men vänder i dörren för ett sista startförsök. Kopplar startkablar till en annan bil och ställer mig och nöter på startmotorn. Och har du sett på fasen, bilen startar! Först går den riktigt dåligt och dör så fort jag nuddar gasen. Men efter att ha stått på tomgång ett tag så går det att varva motorn lite och till och med köra bilen.

Men allt är inte bra än. Jag tycker motorn tickar lite väl mycket när den går. Gummislangen från kylaren sugs fortfarande ihop och blir platt. När jag gasar lite tycker jag det låter som det visslar från den grova slangen. Låter som det kommer från skarven mellan gummislang och plaströr. Sen låter det som att bilen tar sjuka mängder tjuvluft någonstans vid turbon. Eller att det läcker ut en massa luft där. Svårt att höra om den suger eller blåser. Testade att spruta lite med startgas, men motorn varvade inget extra.

Vad har hänt? Kan jag lita på bilen nu, eller kommer jag att få problem igen?
Som rubriken säger handlar det om en 855 T5 från 1995 (2,3l 225hk)

Tack på förhand
//Tobbe

(Ursäkta mitt långa inlägg, men jag ville få med alla detaljer så ni slipper gissa så mycket...)
av *pettson*
En mekhandbok på din bil, genomläst pärm till pärm skulle ju kunna informera dej hur bilen fungerar innan du försöker åtgärda?
Inte för att du ska bli proffsmekaniker, utan för att du ska kunna tillräckligt om din bil för att veta om den fungerar som tänkt eller inte.
Den ganska mjuka gummislangen är luftslangen från intercoolern. Suger den ihop sej så har du en frusen intercooler eller ett totalstopp i turbon.
Vi har vinter så jag sätter mina pengar på en frusen intercooler eftersom det inte är ovanligt. Du får inte tillräckligt med luft igenom den för att bilen ska gå normalt helt enkelt.
En turbo som står stilla brukar bli i kombination med en rejäl oljeröksplym.
Det finns EN ENDA lösning. Ställ bilen i ett varmgarage och låt den tina upp. Sen kan du starta den och köra, men kör den rejält varm, se till så turbon får jobba hårt. Det är varmluften från turbon du vill åt. Därför ska bilen jobba hårt. SEN kan du köra normalt med en en bra tid framöver, då lär den inte frysa.
Tack för svaret pettson! Jag har tyvärr inte själv något värmegarage. Är det okej att köra bilen de 15km jag har till värmegarage? Vill helst inte bogsera då det är en automatväxlad bil.

En annan sak jag borde nämnt i mitt första inlägg, men som jag inte tänkte på då, är att det var ganska lite kylarvätska i systemet. Jag såg ingenting i behållaren man fyller på i. Fick i 1 liter ungefär tror jag. Motorn temperaturmätaren var aldrig över hälften senast jag körde, och ingen varningslampa har lyst om för lite kylarvätska...
av *pettson*
Nej egentligen är det inte ok att köra. Eftersom motorn inte får luft som den ska. Men visst, kan du hanka dej fram på tomgångsvarv i princip så.
Att försöka köra på högre varv kan göra så du får en del andra följdfel eftersom luft/bränsleblandningen inte fungerar längre som tänkt.
Ett bogsera en automat som stått ett tag kan också göra att det blir problem i framtiden. Så det minst onda antar jag är att starta bilen och mer eller mindre rulla till varmgaraget på tomgång. Det får ta den tid det tar.
av *pettson*
Visst? Kan du få fram en bra värmefläkt som kan värma på ordentligt i några timmar genom att blåsa rakt in i kylet så bör det lösa sej. Startar du sen så bilen blir varm och turbon börjar värma luften så bör det gå utmärkt.
Jag har ställt en 2kw värmefläkt på kofångaren nu vid 21.00 som blåser rätt in i kylaren och sen täckt framänden av bilen med några lager presenning för att hålla kvar den varma luften. Tänkte gå ut vid 22-tiden igen och kolla till det. Svårt att veta hur länge jag behöver låta det stå... Provstartar nog bilen runt 12 i natt. Då har det varit varmt i tre timmar.
Kollade till bilen efter drygt två timmar. Testade att starta den - inga problem, startade med en gång! Gasade lite samtidigt som jag kollade på slangen från intercoolern. Inga tendenser till att bli platt. Perfekt! Så nu har jag varit ute och gymnastiserat turbon i ca en timme. Lite svårt att få fäste i snöblasket, men det gick väl hyfsat ändå :)

Men helt 100 är det inte än. Det läcker fortfarande grymma mängder luft någonstans vid turbon. Det sitter ett långt rör tvärs över hela motorn under insuget, som sen viker runt motorn på förarsidan och går in i ett ormbo av rör/slangar bak vid turbon. Där låter det som att det läcker luft. Jag hör inte om det läcker in i rören eller ut ur rören...

Och sen tycker jag att motorn tickar alldeles för mycket. Låter som det kommer från någonstans mellan gasrullen och vänstra delen av toppen.

Tack för tipset om att tina intercoolern pettson! Grymt uppskattat! :D
Om det är slangar och rör från vevhusventilationen kan du lossa och kolla att det inte är täppt.
Och tickandet, det kommer möjligtvis inte från en grej som sitter i övre vänstra hörnet av fläktkåpan? Jag har glömt vad det är men den skrämde mig lite. Följer tickandet motorvarvet?

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]

Råd vid punktering

@OlofEmanuel , Prova att använda bilens komp[…]

Sen kan du ju prova att bygla bränslepumprel&[…]

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]