Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen köpt en v70 -99 classic och har idag plötsligt fått problem. När jag precis nyligen var ute och körde en kortare sträcka på ca 20 min i en hastighet av ca 100km/h så såg jag att termostaten visade överhettning. Och det konstiga var också att jag hade full värm + fläkt på men det hade inte blivit varmare i kupén för det...trots att jag hade kört ett tag.

Någon dag innan hade jag fyllt på med färdigblandat glykol (longlife från statoil). En kille på macken försökte hjälpa mig med att komma fram till vilken typ av glykol som bilen hade körts på, något som var ganska så svårt eftersom det knappt var någon vätska kvar alls =/ (hade slarvat med att fylla på förska gången varningslampan hade lyst). Men vi både kom överens om att det förmodligen var den röda glykol typen eftersom det var rester av någon rödvätska i kylaren. Men vi funderade också länge på ifall det kunde ha varit volvos egna glykol som också är rödaktig i färgen men som enbart kan blandas med den grön/blåa glykolen =/ ....Iallafall så fyllde vi på med den röda.

Jag undrar nu ifall det kan vara så att det är helt fel typ av glykol som vi har fyllt på och det är därför motorn överhettar (det ryker inte) eller ifall det är något annat med tanke på att jag absolut inte fick in någon värme i kupén överhuvudtaget??? Det verkar ju inte vara något fel på termostaten då den har krupit ner efter motorn varit avstängd ett litet tag..men sen skjuter den i höjden igen. OBS! -16 grader ute

Bilen står i ett kallgarage och körs kanske 2-3 dagar i veckan.

Någon som har några idéer innan jag kör iväg den till en verkstad och blir ruinerad?
Om det har blivit riktigt lågt med kylarvatten i motorn kan det ha blivit luftbubblor/luftfickor i kylsystemet. Dessa hindrar vattnet att cirkulera effektivt där det behövs. Jag fick luft i värmeelementet till kupén på min gamla 240 och då tappade jag 50% av värmen i den. Det skulle också kunna förklara varför motorn går varm, om det är en luftficka i termostaten reagerar den inte på vattentemperaturen som den ska och öppnar inte. Temperaturmätaren i instrumentbrädan är inte kopplad till termostaten utan någon annanstans, de kör var och en sitt eget race.

Om det är luft i kylsystemet fixar man det genom att lufta det. Hur man gör det har jag dock ingen aning om.
Gör så här:

Byt kylarvätska helt, töm ur den gamla och spola ur systemet och byt samtidigt termostat och se till att den monteras rätt. Inte bara att den sitter med rätt ända in mot motorn utan att det lilla hålet på termostaten pekar uppåt. Kom ihåg att byta tätningen vid termostaten. Fyll på ny kylvätska. Blandningen bör vara 50/50. Billigast käper du koncentrerad och blandar själv, tänk dock på att du måste förblanda vätskan innan du fyller på så en extra tom plastdunk av ungefär samma rymd som den med koncentrerad vätska underlättar korrekt blandning.

Gör detta per omgående.

Mvh GK
UPPDATERING !!

Kylarvätskan är tömd, rengjord och påfylld. Men det är formodlingen en läcka. Det röda var troligtvis kylarcement. Värmen i kupén är tillbaka. MEN nu lyser motorlampan!

Körde idag iväg till meca i tyresö för att få felkoden avläst men deras maskin kunde inte komma in i databoxen på bilen. Åkte iväg till Bileliten i tyresö och inte heller deras maskin kunde komma åt motorfelet. De kom endast åt en massa gamla felkoder.

De bussiga killarna på verkstaden kikade också lite närmare på min bil när jag nämnde att jag hade lite problem med bilen och de kunde se att det kom avgaser från motoroljan!!!! PLUS att motoroljan nyss var utbytt. Något som förmodligen har gjorts för att dölja att det är något fel. Killarna kom fram till att det troligtvis är topp lockspackningen som har gått!! Ja..jag behöver ju inte förklara hur allt hänger ihop...men drar slutsatsen att jag har blivit grundlurad på ett bilköp. (Mitt första bilköp). GREAT!!!

Vad gör man åt sånt här?? Kan man kräva pengar av snubben som sålde mig en defekt bil?? Någon som har några erfarenheter?
Det röda var förmodligen kylarcement.
Köpte du bilen privat så är det nog svårt att få rättelse utan nu får det göras det bästa av situationen.
Gör ett kompressionsprov på motorn. Du bör även göra provtryckning av kylsystemet för att se var det eventuellt läcker.

Mvh GK
Kolla lite andra alternativ först innan du bryter ihop.
Avgaser från motoroljan, menar du igensatt vevhusvent kanske?
Ang topplockspackningen är du någorlunda händig så fixar du det själv i garaget på ett timmar.
Lyft på minuspolen på batteriet och låt vara av ca 10 min och sen på och se om du får tänd motorlampa igen.
Provtryckning av kylsystemet skall väl vilken verkstad som helst klara av tror jag, kan ju vara så simpelt som en torrsprucken kylarslang eller taskig vattenpump.
När ja fick min kamrem bytt så fyllde verkstaden röd glykol i min.
Senast redigerad av 1 RaptorX, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Efter att ha läst i tråden, även sista inlägget där du nu varit och fått en form av diagnos som du återger och nu undrar vad du ska göra så vill jag väl hjälpa dej lite enkelt baserat på detta.

1 Släng telefonnumret till det stället där du varit.
2 Åk aldrig någonsin mera dit.
3 GLÖM allt som sades..
4 Åk till valfri men KOMPETENT verkstad för en seriös diagnos.
Diagnosen ska innehålla kompressionstest och läckagetest för kylvatten.
SAMT om man är riktigt seriös även en kamerainspektion av cylinderväggarna om kompressionsprovet är negativt. Det för att utesluta att en cylinder spruckit INNAN man plockar isär bilen och kostar en massa pengar för kunden.
Vad gäller felkod är 99 års modell svår att komma in i med andra än volvos instrument. Så det kan jag förstå.

Att få avgaser ifrån motoroljan är en omöjlighet.. Det vet dom, om dom hade en liten, liten aning om hur just en sån här motor är konstruerad.
Du kan ha täppt vevhusventilation men nån kompression från förbränningsrummen lär du inte få ut den vägen utan ett stort haveri.
Att motoroljan är utbytt är väl ett plus i alla avseenden inte ett minus. Eller kanske föredrar du en bil med kolsvart olja med konsistens som tjära?

Att allt betyder att topplockspackningen gått utan att vidare diagnostisera på korrekt sätt, men ändå uttala sej är totalt oseriöst och endast ett sätt att förhoppningsvis hala in dej att betala för ett fett byte som du aldrig lär få veta om det behövdes eller inte. Att nån slängt i kylartätning i oförstånd betyder inte att den som gjorde det faktiskt hade problem med topplockspackningen, det slängs i både nu och då för att täta kylargavlar, värmeelement och ibland även slanganslutningar. Trots att det absolut inte är bra nångång. En undersökning visar vad som gäller utan tvivel.
OM testen visar topplockspackning så kan du ju som först dra slutsatsen om varför skräpet var i kylvattnet.
Sen undrar väl iallafall jag över varför du inte besiktigat av bilen innan köp? Att en del människor ljuger är inget nytt under himlen (inte sagt att ägaren gjort det just nu eftersom vi inte VET om där är ett fel.). Att du inte vet nåt om bilar är ingen ursäkt, det finns gott om firmor och till o med bilprovningen gör tester vid köp av bil som berättar en hel del. Att inte testa är att köpa grisen i säcken oavsett firma eller privat. Det låter ju bra med garantier av en firma men i realiteten så är det OFTA ett rejält strul med dom också när olyckan är där.

Innan du själv nu går bärsärkagång på mej och min åsikt.. går bilen dåligt?
Att motorlampan är tänd räknar jag bort. Var den inte tänd när du lämnade den så har den tänts för att verkstan gjort nåt så den tändes. Det finns ingen felkod som uppstår för att du sköljt den. DEN kan dom möjligen få tillbaka bilen för och åtgärda GRATIS.

Drar den kylvatten?
Expanderar kylslangarna tills dom blir stenhårda?
Öppnar kylvattenlockets ventil vid körning på grund av trycket?
Jag tackar extremt mycket för svaren !

*Pettson* : Självklart känner jag mig extremt dum att jag inte tog bilen för en besiktning innan jag köpte den. En sak som jag SKULLE göra men det kom av sig. Extremt idiotiskt och har lärt mig min läxa kan jag säga. Försvarar inte mig själv på den punkten. =/ En ifylld sevicebok och en nyligen gjord besiktning gjorde väl att jag litade på säljaren.

Dina frågor:

Drar den kylvatten? SVAR: JA
Expanderar kylslangarna tills dom blir stenhårda? SVAR: VET EJ SKA TITTA PÅ DET IMORGON, Ska dom bli stenhårda?
Öppnar kylvattenlockets ventil vid körning på grund av trycket? SVAR: VET EJ, men det pyser när man öppnar efter motorn gått varm. (normalt?)

Jag ska absolut lyda dina råd! Tusen tusen Tack! Återkommer med diagnosen från en annan verkstad.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]