Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har som rubriken säger en V70 2,5 turbo från -98 som börjat spöka för mig.

En dag förra veckan när jag skulle till affären och gjorde en kallstart upptäckte jag världens "Lützen-dimma" bakom bilen. Tänkte att det berodde på kylan och tänkte inte så mycket mer på det, utan for iväg. Väl framme på Ica-parkeringen så noterar jag samma rök igen, och nu börjar obehagskänslorna komma.

Går bak mot skuffen och ser att röken verkar tung, den liksom ligger kvar i avgasröret och är alldeles kritvit. Det luktar också väldigt metalliskt, nästan som en vinkelslip fast en "torrare" doft. Trodde först att det var turbon som var på väg att ryka, men vill minnas att det är blårök som är det klassiska tecknet då.

Efter jag handlat det jag skulle så åkte jag vidare till macken för att under något så när stark lampa kika lite under huven. Det är lite grått kladd på stickan och en hel del under oljelocket, plus att det kommer ångpuffar ur röret för stickan när bilen går på tomgång. Den har också börjat dricka nå offantligt med glykol. Har fått fylla upp behållaren 2 gånger senaste veckan..

Så, vad kan problemet vara? Är det topplockspackningen som sagt upp sig? Far min föreslog ett byte av vevhusventilationen (vilket var en hyfsat human kostnad så länge man gör det själv och undviker Bilia..). Skulle hur som haver verkligen uppskatta er input, då jag själv inte har full koll på vad jag gör under huven samt behöver bilen i jobbet..
Tyvärr är det nog toppackningen som sagt upp sig, har motorn kokat vid något tillfälle?

Mvh GK
Nej, inte i min ägo. Det här är första motor-relaterade incidenten över huvudtaget.
Ska tilläggas att den gått runt 25k och inte blivit märkes-servad sen 16k ungefär.
Rekommenderar byte av toppackningen (även kallad blockpackning) och i samband med detta jobb byte av kamrem med spännrulle och brytrulle, Sedan bör i samma veva aggregatremmen bytas och dess rullar noggrant kontrolleras samt vid minsta tveksamhet bytas. Om du inte har gjort dessa jobb förr så bör det överlåtas på kvalificerad mekaniker. Du bor möjligen inte i någorlunda närhet av Motala?

Mvh GK
Ska vidarebefodra det till farsan, han är gammal mek själv så får han klia sig i skallen några minuter så borde han ha koll på det.
Nej, bor i Västerås. Så Motala känns lite off..
Vill bara påpeka vikten av att använda kamaxeltolk och gärna även vevaxeltolk vid montering av ny kamrem eftersom din bil efter vad jag vet har ställbara kamdrev.

Mvh GK
av *pettson*
Om pappa är gammal mek så vet han exakt hur man får reda på om blockpackningen läcker.
Till exempel genom att inte fråga, inte gissa heller, utan genom att provtrycka kylsystemet och ta ett kompressionstest.
Det är sånt där som inte förändrats från 1950 fram tills idag.
Bygger den inget onormalt övertryck i kylsystemet, samt luktar avgaser ev olja i expantionskärlet så är det inte något fel på cylinderhuvudspackningen.
Troligen har du något utvändigt läckage av kylarvätska.
Klegget på oljestickan är normalt.
Lätt att testa om vevhusventilationen fungeraar eller inte, lägg bara handen på oljepåfyllningshålet, känner man ett lätt sug så fungerar den.
Vit rök när bilen är kall, stått länge, fuktigt ute är normalt.

Dålig cylinderhuvudspackning på Volvo är v70 är ovanligt.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]