Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken, söker jag en ägare till en Volvo S70 med orginalmonterad vinge. Jag håller nämligen på att eftermontera en orginalvinge på min S70.

Det jag funderar lite på är exakt var vingen sitter monterad på bakluckan.

Så om det finns någon som har en bil där den sitter från fabrik, kan du mäta från en någon tydlig skarv eller plats och redovisa värderna? Gärna med bilder!

Alt. Finns det någon som vet var man kan tillgå denna info?

Klistar in en bild från google på en S70 som kuriosa 8)
Bild

/Ticken
Nja, det finns tyvärr ingen placeringsmanual i monteringssatsen på S70.

Monterade vinge på min S70 i somras, och vi satt den så långt bak som möjligt utan att glappet mellan vinge och baklucka blev för stort. Du förstår vad jag menar om du monterar den dubbelhäftande tejpen på vingen och lägger den på bakluckan utan att ta loss skyddstejpen på sidan mot bakluckan. Då blir det snyggast om man kollar rakt från sidan, för radien på bakluckan där den böjer ner stämmer bra mot radien på undersidan av vingen (om du förstår vad jag menar).

Tycker det ser ut som att vingen på bilden sitter mkt längre fram, och det är inte lika snyggt i mitt tycke.Ser ut som om de satsat på att hålla bakkant vinge på samma position som bakkanten på bakluckan. Jag känner faktiskt killen som designade den där vingen, och han hjälpte mig montera och tyckte vi skulle montera den såsom jag beskrev ovan, för det blev snyggast så i hans tyck, även om jag tror det är något lite längre bak än vad de är std-monterade faktiskt.
JE Jr skrev:Nja, det finns tyvärr ingen placeringsmanual i monteringssatsen på S70.

Monterade vinge på min S70 i somras, och vi satt den så långt bak som möjligt utan att glappet mellan vinge och baklucka blev för stort. Du förstår vad jag menar om du monterar den dubbelhäftande tejpen på vingen och lägger den på bakluckan utan att ta loss skyddstejpen på sidan mot bakluckan. Då blir det snyggast om man kollar rakt från sidan, för radien på bakluckan där den böjer ner stämmer bra mot radien på undersidan av vingen (om du förstår vad jag menar).

Tycker det ser ut som att vingen på bilden sitter mkt längre fram, och det är inte lika snyggt i mitt tycke.Ser ut som om de satsat på att hålla bakkant vinge på samma position som bakkanten på bakluckan. Jag känner faktiskt killen som designade den där vingen, och han hjälpte mig montera och tyckte vi skulle montera den såsom jag beskrev ovan, för det blev snyggast så i hans tyck, även om jag tror det är något lite längre bak än vad de är std-monterade faktiskt.
Driver du med oss? Designkillen du känner måste väl ändå ha designat vingen ihop med bilen? Han borde väl veta hur den ska sitta?
Jao, men det var ju ändå på mitten av 90-talet han designade den. Inte så lätt att komma ihåg allt i detalj, har ju passerat några bilmodeller sen dess...
Däremot tyckte han att så som vi satte den, så långt bak som möjligt var bästa positionen, just för att radierna då passade bäst ihop. Men som han sa är det alltid kompromisser man får göra. Vi skulle nästan vilja ha haft den ännu mer bakåt, för generellt så gör den tydligen mer nytta aerodynamiskt ju längre bak den kommer (sen hur stor den effekten är vet jag inte...), men då passar den sämre mot bakradien på bakluckan.

Sen är det mycket med försäkringsbolag etc och såna krav/önskan från fabrik. Får inte vara för mycket ustick etc. får då kan det bli mer saker att laga om man blir påkörd bakifrån osv.

Om vi fortsätter på detta så är det mycket kinkigare i dagsläget med längder o dimensioner etc. R-design inlägget bak på nya S60/V70 förlänger inte bilens maxlängd något för den är typ "platt" i mitten, men ut åt sidorna bygger den ut mera och är fylligare just för att där är bilen i övrigt något kortare. Kanske inte något man tänker på egentligen, men kika nån gång om ni ser en sån bil så får ni se. (dock inte denna kille som designat den R-design bakkjolen utan hans bror)
Kanonbra svar. Tack till alla som skrivit i tråden.
Faktum är att jag har köpt en NY monteringssats från volvo, och kan intyga att det inte följer med någon monteringsanvisning. Det som hänger med är: 4st skruv, 2st plåtbläck och 2st "cirklar" med dubbelhäftande tejp.
För att svara på de tidiga inläggen i tråden, skruvarna skruvar man fast plåtbläcken i vingen med. Poängen är var man sätter fast vingen sen, så var skruvhålen hamnar över bakluckan är rätt så irrelevant om du förstår hur jag menar. Kan även tillägga att S70ins orginalvinge INTE ser ut som 850ins. 850 har tex ett fett bromsljus mitt på sin, s70in har ingen elektronik alls i vingen, utan det separata bromsljuset högst upp i bakrutan.

JE Jr, tar med mig det du skriver, tack för jättebra info. Det är förmodligen som du beskriverf som jag kommer gå tillväga när det är läge för montering.
Min vinge är påväg på lack nu.. Det vore bara så trevligt om man kunde lite mäta på nån som har vingen orginalmonterad då jag tänker mig att det blir lixom.. "Exakt". Men absolut, din modell blir sannolikt det jag får köpa på om jag inte hittar nån info. Tack igen.

/Ticken
Sålde min S70 för 2 månader sen och jag håller med dig om att den på din bild sitter väl långt fram. Min satt längre bak men jag kan inte mäta längre av förklarliga skäl...
Skulle säga att min stack ut kanske 5 cm från bakluckan, men det är bara en gissning.

Lycka till med monteringen!

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]