Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morson1
Idag stiftade jag bekantskap med "kortvarig kallstart=död motor"-syndromet. När jag efter mycket om och men fått igång motorn igen så la jag märke till ett nytt (miss)ljud. Kan inte svära på att det inte varit där innan, men jag är ganska ljudkänslig och borde hört det kan jag tycka. Teorin hittills är alltså att det uppstått i anknytning till dagens flitiga startmotoranvändande.

Ljudet är det skorrande ljudet på videon, som kommer då och då. Försök ignorera allt annat knackande/tickande. Jag är kring impulsgivaren ovanför svänghjulet och filmar.

http://tinypic.com/r/zwi5aa/5

Nån som har någon idé om vad det kan tänkas vara?
Man bör nog lyssna på plats men saker som kan låta så ja ex urtrampningslager, spännhjul mm mm mm
Det kan inte vara kugghjulet på startmotorn som ligger på lite och det kärvar där?
Du kan ta en bit trädgårdsslang och hålla mot örat och lyssna direkt på startmotorn.
Det är ingen skillnad om du startar bilen flera gånger?
#27 skrev:Vad händer med ljudet när du trycker ner kopplingen?
Hade ingen "assistent" tillgänglig idag, och kunde själv inte höra vilket från sätet pga ljud i omgivningen. Ska försöka hitta en frikopplare imorrn :mrgreen:
Taxen47 skrev:Det kan inte vara kugghjulet på startmotorn som ligger på lite och det kärvar där?
Du kan ta en bit trädgårdsslang och hålla mot örat och lyssna direkt på startmotorn.
Det är ingen skillnad om du startar bilen flera gånger?
Även detta ska kollas imorgon.
Ljudet tystnar när kopplingen trycks ner. Om urtrampningslagret är dåligt, låter det då när man frikopplar eller när man inte frikopplar?
av morson1
morson1 skrev:
Ljudet tystnar när kopplingen trycks ner. Om urtrampningslagret är dåligt, låter det då när man frikopplar eller när man inte frikopplar?
Lyfter min lilla fråga, brukar dåligt urtrampningslager låta när man frikopplar eller när man inte frikopplar? Har nämligen hört/läst båda dera och vet inte riktigt vad jag ska tro. Min tystnar alltså när man trycker ner kopplingspedalen, och väsnas när den är uppe, både stillastående och vid körning. Vid körning upplever jag ljudet som mer konstant än vid stillastående (videon).

Ljudet verkar även öka med sjunkade yttertemperatur, idag när bilen startades för första gången under senaste köldknäppen så var ljudet mer påtagligt än jag upplevt det innan.

Läste någonstans på forumet om att tidiga 850 hade något problem med växellådorna och att många lådor bytts ut. Vad var det för typ av problem dessa drogs med och hur yttrade det sig?

Tack på förhand!
av Georg
Mekaniska grejer som börjar bli slitna eller är halvtrasiga har en förmåga att skramla, gnissla, klonka, brumma, dunka, slå, vibrera, surra och låta allmänt irriterande. Och väldigt ofta kommer och går ljudet i början på dess karriär mot totalt haveri.
Dessutom finns det inget mönster i dess väsnande och om det inte är någon belastning på mackapären så är det väl ingen avancerad gissningatt den ligger och skramlar i största allmänhet.
När man sen belastar försvinner skramlandet eftersom grejorna då blir mer "fasta".
Förmodlingen är det kopplingens urtrampningslager som är på väg att ge upp på din bil.
Har hänt mig på en annan sorts bil och inte direkt billigt att fixa, så om Du inte har möjlighet att fixa till det själv så kolla runt på olika verkstäder för att begära offert på jobbet.
Du kommer att bli förvånad över prisskillnaderna.

Georg
Har nu varit ute och provat lite mer och kommit fram till följande:

Utöver skorrandet finns även ett kvittrande bakgrundsljud, likt en hungrig fågel. Till detta vibrerar/slår även kopplingsarmen lite, inte mycket, det kanske är normalt.

Om jag stillastående med kopplingen uppe trycker växelspaken lite mot växel 3 eller 4 tilltar skorrandet i kallt tillstånd.
Som kan läsas längre ner var skorrljudet borta efter en längre provrunda, det var även helt knäpptyst under ovan nämnda test, att trycka spaken mot växel 3 eller 4, efter rundan.

Har nu lyckats urskilja ljudet från kupén vid körning (har hört ljudet en längre tid men trott att det var skrammel från instrumentpanelen).
Därigenom har jag konstaterat att det verkar växelberoende, jag lyckas inte höra ljudet varken på 1:ans eller 2:ans växel, men på 3:an ,4:an och 5:an hörs det. Det tar dock ibland lite tid innan det kommer på 3:an, men på 4:an och 5:an kommer det direkt. Jag har utfört dessa test dels med samma varvtal på resp. växel och dels med samma hastighet på resp. växel. Alltså som exempel, ligger jag i konstant hastighet 30km/h hör jag inte ljudet på 1:an eller 2:an, men på resten av växlarna.

Varit ute och kört ca 2 mil nyss, ljudet blev lite svagare med tiden, men fortfarande hörbart på de högre växlarna. Dock var ljudet borta när jag kommit hem och lyssnade vid stillastående på tomgång.

Blir inte klok på detta. Läste igår på något annat forum om en teori att skorrande från dessa lådor kan vara drev i lådan som ligger och skorrar. Kan det ligga något i det, med tanke på att det verkar växelberoende? Att ettans och tvåans drev skorrar när dom inte används? Är båda dessa växlars drev under belastning oavsett om man har ettan eller tvåan i?

Edit: Hittade lite matnyttingt längst ner i denna tråd: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... f=1&t=8190 ska studera den en liten stund :mrgreen:
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]