Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en v70 tdi -98. Den verkar inte glögga något. Var ute ikväll och den startade kanon i -2 utan problem :). När man slå på tändningen så lyser inte lampan alls. Den har även en temp mätare(den i intrumenthuset) som verkar leva ett eget liv. Kollade även säkringen ikväll o den såg hel o fin ut. Jag sitter och funderar på om temp givaren under termostaten är dags att byta. Kanske även termostaten? Eller ska jag slita Isär reläet o felsöka? Har för stunden inte tillgång till voltmeter som jag litar på. Men då lampan inte lyser alls känns det inte som att det är glödstiftena som skulle vara trasiga? Är jag inne på rätt spår med tempgivare/termostat eller ska jag kolla på relä eller är jag ute på djupt vatten nu?

mvh Johnny :)
Jag tror att det är en bra ide att byta tempgivaren som jag har för mig sitter på termostathuset och är inte glödstiften bytta på länge så är det en god serviceåtgärd att göra detta.

Mvh GK
Inte behöver du byta alla, om du nu inte har onödigt mycket pengar :P
Tempmätaren behöver du inte heller byta för att testa. Byt den bara om du verkligen har problem, mät först så spar du pengar.

Ohmmät dem ett i taget på plats, eller som överkurs, ta ur och provkör dem direkt från batteriet.
Om de glöder fint över hela ytan efter några sekunder behöver du inte byta.

Vill du kolla reläet och tempgivaren så är det bara att ansluta voltmätare ( när du har en ) och mäta medans du kallstartar.
Vid -2 är det inte så länge som du behöver glöda, egentligen inte alls. Motorn startar lätt endå.
Det är när det blir under -10-15 nånting som du vekligen behöver full funktion på glödningen på en TDI.
Glödningen ska fortsätta även efter att motorn kallstartats, efterglödning någon minut eller så beroende på hur kallt det är.

Annars är själva kontakterna som sitter på glödstiftet ett vanligt fel, det blir dålig kontakt i dem. Känn efter att de verkligen snäpper på ordentligt
på glödstiften och verkar ok.

Fungerande glödning och rätt inställd insprutningspump, då är dessa motorer kalas.
-Måste nog köpa en TDI Volvo snart igen, saknar min gammla 8)
provade inatt när det var kallare, då lös faktiskt glödningen nu i instrumentet. Men ska ta o mäta dom tror jag, men voltmeter sätter jag på stift sen + pol då? Var länge sen man höll på med fordonsel. Termostaten tror jag funkar då den pumpar värme fint i kupen. Men sitter givaren under termostaten allså?. Måste jag riva av termostaten o handla packning osv till den eller?
Det är lite svårt att komma åt att mäta matningen till glödstiften på de motorerna. Kontakthylsan täcker hela glödstiftet.
Men hylsorna är delade i två grupper, en med två och en med tre glödstift. Om man tar ur den ena gruppen
kan man komma åt att mäta i en hylsa. Mäter matningen till stiften gör du mellan - (jord) och hylsan.

Ska du ohm mäta stiften så mäter du mellan - (jord) och anslutningen på glödstiftet, går att göra utan att ta bort glödstiftet.

Lampan för glödningen kan lysa även om glödningen inte fungerar, det är bara en indikering. Den lyser tex. inte heller vid efterglödningen
efter att man startat.

Brukar inte vara så smutsigt där, men visst har du olja och gegg på kontaktytan går nog t-sprit bra att ta bort det med.
Oftast är det kontakthylsan som blir dålig, snik variant är att klämma ihop kontakthylsan med en tång (utanpå plasten, försiktigt så de inte spricker)
Är de riktigt dåliga får man byta, men du känner tydligt om de är "slappa" eller snäpper på glödstiftet vid ditsättning.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]