Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *anders*
Finns det några fler som tycker att Volvo S70 (99:a) har dåliga hjullager. Jag fick byta vänster framhjulslager redan efter 7500 mil och på höger sida efter 10700 mil. Till råga på allt är nu vänster framhjulslager trasigt igen efter endast 3400 mil. Verkligen extremt korta livslängder. Alla byten av lagren har gjorts av Bilia. Jag tycker att medianlivslängden för ett hjullager bör vara åtminstone 20000 mil.
av aTommyC
Jeg er helt enig. Kjører en V70 '99, og har byttet venstre framhjulslager for andre gang nå, etter 24000 mil.
Användarvisningsbild
av lellec56
*anders* skrev:Finns det några fler som tycker att Volvo S70 (99:a) har dåliga hjullager. Jag fick byta vänster framhjulslager redan efter 7500 mil och på höger sida efter 10700 mil. Till råga på allt är nu vänster framhjulslager trasigt igen efter endast 3400 mil. Verkligen extremt korta livslängder. Alla byten av lagren har gjorts av Bilia. Jag tycker att medianlivslängden för ett hjullager bör vara åtminstone 20000 mil.
Detta kan man kalla otur, jag har en 98:a som har gått ca 12700 mil och det är inte bytt hjullager på den (peppar,peppar ta i trä) utan det enda som är bytt i framvagnen är höger yttre styrled och de gjorde de i samband med 4-hjulsinställningen i början av maj-06
av hankio
Min -96 har gått nu 24000 mil utan hjullagerbyte, men det bör vara dags snart tror jag
av aTommyC
Såvidt meg bekjent gjorde Volvo et bytte av hjullagertype en gang på 90-tallet. Tar jeg feil?
av r6
Har bytt båda två, plus båda länkarmarna,och styrstag.
Användarvisningsbild
av oaka
Hej! Hjullagret på min v70-99 vänster fram har gett upp.
Är det nån ide att göra detta själv?

Jag har aldrig gjort det och är lite osäker på hur man gör.
Är det ett bökigt och svårt samt ett omfattande jobb?

Är det något mer man skall passa på att byta vid ett hjullagerbyte när man ändå är igång?

Något speciellt att tänka på? verktyg osv.

Mycket frågor blev det! Man hoppas som vanligt på er hjälpsamhet på detta forum!
av aTommyC
Jeg husker ikke helt prosessen, men ja, det kan være litt slitsomt å skifte. Sist jeg gjorde dette selv, ble enkleste måte å fjerne "armen" som lageret sitter i. Det kan være veldig trangt bak der, og man trenger litt spesielle verktøy. Boltene er "inverted torx". I tillegg kan det være greit å ha en hydraulisk presse for å tvinge lageret ut av "armen".

Er midt i et PC-bytte her, så jeg har ikke Vadis tilgjengelig for øyeblikket. Tipper komplett anvisning finnes der. :)
av *pettson*
jag har hört att volvo original ska vara bäst..?
Original är skf eller timken.. jag brukar få ett av varje då jag byter åt dom som vill ha original.
Biltemas kostar 1/4 del och håller MINST lika länge..
Användarvisningsbild
av ZipZero
Mitt Biltemalager höll inte ett år ens...
Inget oljud, men det glappar. Byter till Volvos nu!
:(

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]