Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lambdalampan tänds några sekunder efter start, och motorn går då inte på tomgång. Kopplar jag bort luftmassemätaren går motorn jämnare och det finns tomgång! :twisted: :twisted: Bilen i fråga är en C70 t5. -97.a
Är det någon som varit med om liknande? Kan man konstatera att luftmassemätaren är trasig? ??:-/ Mycket tacksam för alla svar! Tack på förhand!
Man kan mäta upp luftmassemätaren med en vanlig multimeter om man vet var man ska mäta och vilka värden den ska ha.
Rycker du lmm så sätter du nog hela bräslesystemet i nödkörning med grundvärde för hela systemet, så det behöver inte va fel på den skulle jag tro.
slaven01 skrev:Lambdalampan tänds några sekunder efter start, och motorn går då inte på tomgång. Kopplar jag bort luftmassemätaren går motorn jämnare och det finns tomgång! :twisted: :twisted: Bilen i fråga är en C70 t5. -97.a
Är det någon som varit med om liknande? Kan man konstatera att luftmassemätaren är trasig? ??:-/ Mycket tacksam för alla svar! Tack på förhand!
Skulle kanske kunna vara en EVAP-ventil som "hängt sig". Ska vara stängd vid tomgång, annars blir det ingen tomgång alls.

Om den skulle vara öppen blir blandningen för fet = fel lambda
Vojje skrev:
slaven01 skrev:Lambdalampan tänds några sekunder efter start, och motorn går då inte på tomgång. Kopplar jag bort luftmassemätaren går motorn jämnare och det finns tomgång! :twisted: :twisted: Bilen i fråga är en C70 t5. -97.a
Skulle kanske kunna vara en EVAP-ventil som "hängt sig". Ska vara stängd vid tomgång, annars blir det ingen tomgång alls.

Okej. Hur kollar jag om så är fallet?
slaven01 skrev:
Vojje skrev:

Okej. Hur kollar jag om så är fallet?
Bilens eget diagnossystem övervakar EVAP minutiöst t.ex. efter läckage och sätter felkod som kan utläsas.
Har kollat lite mer nu. När luftmassemätaren är inkopplad är bilen seg och starta och lambdalampan (motorlampan) tänds efter några sekunder. kopplar jag bort luftmassemätaren under gång märks ingen skillnad på motornsgång. kopplar jag sen in luftmassemätaren under gång dör bilen direkt. ?:-/ ?:-/

Någon som har nån ide' eller varit med om liknande??
Ta reda på var du ska mäta och vilka värde det ska va så vet du ju om den funkar eller inte, rycka kontakten i och ur hjälper inte och säger inget om lmm funktion.
Lmm är känslig och man ska inte pilla med den mer än nödvändigt.

1 sladd till lmm är iallafall 15+
tror en annan är till för renbränning av glödtråden.
och en 31
de två andra är signal.

Tror man ska mäta mellan stift 1 och 3 samt ha ett värde på omkring 3-5V men är ej helt säker på stiften.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]