Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maxmix
Min volvo 850 GLT 94 startar inte. Jag backade ut den från uppfarten (ca10 meter). Då startade den lika perfekt som alltid. Sedan stängde jag av den och gick in och hämtade mina grejjer. När jag sedan skulle starta bilen igen går det inte. Det låter exakt som i denna videon: (Även fast det är en 740 i videon).

Bilen har varit på verkstad för ca 1 månads sen där de bytte alla ventilerna, fördelarrotor, luftfilter, bränslefilter, olja och lite annat jag inte kommer ihåg nu. Sen dess har den gått perfekt och startat riktigt bra även om det varit kallt osv. Jag har nu inte råd att lämna den på verkstad så har ni några tips på var jag ska börja att leta efter fel?
Skriv gärna så man fattar jag kan mecka men jag orkar inte med en massa jobbiga ord ;)
Du skriver att den låter som den på videon. Det är inte så att den går runt snabbare än normalt när du vrider om nyckeln. Om det är fallet så är boten att ta bort tändstiften och hälla 1-1,5 matsked vanlig motorolja i varje förbränningsrum och montera stiften igen. Lossa nu kontaktstyckena till spridarna för att det inte skall komma mer bränsle just nu. Vrid på startnyckeln 3-5 varv, du kommer att märka att kompet kommer tillbaka. Sätt tillbaka kontakterna på spridarna och starta bilen, det kommer att ryka bra. :)
Speciellt på den kalla årstiden skall man inte starta motorn för att efter bara några sekunder stänga av den för då "tvättas" oljehinnan i cylindrarna bort med dåligt komp som följd vilket gör motorn mycket svårstartad. När motorn startas skall den varmköras.

Mvh GK
Bilen kan ha blivit sur, om du råkat röra gasen.
Kan hjälpa om du lossar spridarnas elkontakter och kör på starten.
Eller ta upp tändstiften och kolla om de ser blöta ut.

Vilka ventiler bytte de på verkstan? I cylinderhuvuder?
Går motorn lättare än normalt så kolla kamremstransmissionen.
Fick igång bilen idag. Krävdes starthjälp från en annan bil och batteriet fick ladda runt 20 min innan bilen gick igång men tillslut gick det. Jag bytte också bränslerelät innan jag testade med starthjälp så det kan mycket väl ha varit felet det med.

Köper ett nytt batteri imorgon sen återkommer jag om det blir mer problem :)

Vart sitter spridarnas elkontakter? Kan vara bra att veta till framtiden :)

Finns det inga typ "kartor" över motorutrymmet i en 850 GLT 94? I manualen står inget vettigt och när ja söker på google hittar jag inte mycket.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]