Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotösen
Har en volvo 850 -92 20 vent som dra olja,men hittar inget läckage. Vart tar den vägen?
Ja,ja är tjej. Men vill försöka själv..
Mvh
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du varit under och tittat? Lättast är detta om du har tillgång till billyft på något sätt, en Laga självanläggning t.ex.

Hur mycket olja talar vi om? Kan vara så att det läcker i någon av vevaxels tätningar antingen på framsidan av motorn där kamremmen sitter (kamremskåpan måste demonteras för inspektion) eller på baksidan mot växellådan (motor och låda måste delas för inspektion). Finns en möjlighet till och det är att oljan försvinner genom något eller några förbränningsrum, kommer det blårök genom avgassystemet? Vad har du för motor, 10-ventilare eller 20-ventilare och har du turbo. Har du en felaktig turbo kan olja försvinna där.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Ravi
Lite
Mer
Info
Inte bara jag har en Volvo! Det har jag med! Lättare då
Användarvisningsbild
av goransson89
Hon har ju skrivit Volvo 850 -92... Jag skulle alltså tippa på att det är en 20-ventilare utan turbo, men man vet aldrig. Så mer info!

Och en bil drar olja, det är ingenting man kommer ifrån. En viss mängd får man räkna med :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Alfredo skrev:Man kan allmänt godkänna 1 liter på 100 mil.
Nja...det är ju något som biltillverkarna gärna skriver i bilens instruktionsbok men när en motor är insliten (alltså inte utsliten) så skall den nog inte dra så mycket.

Mvh GK
av volvotösen
goransson89 skrev:Hon har ju skrivit Volvo 850 -92... Jag skulle alltså tippa på att det är en 20-ventilare utan turbo, men man vet aldrig. Så mer info!

Och en bil drar olja, det är ingenting man kommer ifrån. En viss mängd får man räkna med :)

Precis. En volvo 850 -92 20 vent. Ska kolla upp mer vad den dra. Men tycker det är för mycke i allafall. Man måste hålla koll när man ska i väg. Och inge dropp under den. Så nånstans far de..
Den har snart slagit om till 30.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kan nästan svära på att det handlar om slitna oljeringar (kolvringar) då det handlar om en -92a som gått 30k.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]