Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en Volvo 850 sedan, 94 års modell manuell vxl, gått 21 200mil. Har nyligen bytt tändstift samt kollat spänningen i batteriet. Jag får inga felkoder då jag söker.

Problemet är följande:
Bilen startar alltid när den är kall, t ex när den stått över natten eller bara ett par timmar(det är ju bra). Men om man kör en kortare sträcka, stannar, och ska starta den igen inom kort så är den väldigt svårstartad, ibland kan man få stå i 10 min och försöka. Det luktar väldigt illa om bilen då det blir strul med att starta den.
Ibland vid stadskörning när motorn inte är helt varm kan den gå väldigt ryckigt och oroligt och ett par gånger har den dött mitt under körning.
Problemet återkommer med oregelbundna intervaller och det gör mig lite förvirrad.

Kan väldigt lite om bilar; tacksam för svar från nån som vet vad han pratar om.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Goffe, redigerad totalt 0 gånger.
Kontrollera kablaget och kontaktstycken till LMM, detta förutsatt att du har ett motorstyrsystem med LMM annars har du ju MAP-sensor som samarbetar med en lufttempsensor som sitter vid insuget i det fall du har en 10-ventilare med Fenix motorstyrsystem. Vad har du för motor i bilen ? Har du en 10 eller 20-ventilare, har du turbo?

Mvh GK
Bra att det löste sig, nu kommer du ihåg att det är bra att serva tändsystemet regelbundet, eller hur :wink: .

Mvh GK
Gissar på att Fördelarlocket såg ut som det suttit på sen bilen var ny? Har alltid bytt rotor/Fördelarlocket när jag köpt en 850.Och alltid har det behövts när man väl har tagit bort det. Såg ut såhär nyligen när jag bytte på min nyinköpta 850..

Bild

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]

Ser ut som att du har gjort helt rätt. Tvivla[…]