Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Har köpt mig en V70 2.5t 98a där den remmen som sitter vänster om motorn är riktigt dålig.
Den har börjat fransa sig, så de känns som de är hög tid och byta den. Jag är lite osäker på vad den
heter och vad man ska köpa ?

Jag tror den kallas för multirem ? Ska man köpa något annat när man byter denna ?

Klarar man göra detta själv eller måste man lämna in de ?

Något man ska tänka på när man göra de ?

mvh bamze
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man byter väl oftast bara remmen. Lyssna efter missljud från spännrullar mm, snurra på dem när remmen är loss, känn om det glappar.
Ett verktyg till spännaren är bra, det är ett fyrkantigt hål i den. 3/4"-verktyg passar.
Användarvisningsbild
av Nexus
japp multirem. köpte min på biltema och fungerar klockrent. Som sagt rita gärna hur den var dragen innan du tar bort. Jag kolla sen tänkte det kommer man ihåg lätt hur den sitter, sen av med remmen och dit med nya så kliar man sig i huvudet "hur fan satt den nu igen" ??:-/
Användarvisningsbild
av Alfredo
I Haynes finns också beskrivet dom olika alternativen för För "Generatorremmen" med de olika alternativen.
Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!

Så om jag förstått de hela rätt så lossar man bara på spännaren och plockar av den gamla och på med den nya och
spänner dit de ? Är de en skruv man plockar av till spännaren eller ?
Jag letade på biltema och mekonomen. Men de fanns ju många olika remmar.

VOLVO V70 (I) 2.5 Turbo
Tillverkningsår: 1998
Motorkod: B5254T

Kan de vara den på biltema ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... RIB-62290/

Kollade även på Mekonomen... kan de vara denna ?

Artikelnr: 16-6DK-1841
Benämning: Drivrem 07.1998- G, S, AC
Pris: 374.00

AC= Luftkonditionering F=Fläkt G=Generator HP=Hydralpump
K=Kompressor S=Servostyrning VAK=Vakuumpump VP=Vattenpump

Skillnaden är typ 130kr, frågan är om man ska ta den från Mekonomen såfall..eller de är samma kvalité `?

mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det borde vara 9186352 enligt http://www.volvopartswebstore.com/showA ... ct=1194528 .
Och det är artikelnumret jag har i huvudet sen jag jobbade på verkstad. Googlar man på det ser man att den är 1743 mm, och det stämmer inte med Mekonomens som är en dm längre. Den skulle jag tro är till nästa generation motorer, lite rundare plastkåpor på toppen och elektroniskt gasspjäll och ingen gasvajer. Gå till länken ovan och välj 99 som årsmodell i stället så ser du skillnaden på remmen.

Du hittar inga siffror på dem gamla remmen? 6PK 1743 betyder 6 spår och 1743 mm lång t ex.
av Offer
kan hoppa in i tråden om det inte gör något även om den är lite gammal. ska byta multirem på min. och hittade den på mekonomen med artikelnr: 16-6DK-1841 men vad är det för skillnad på den som 16-6PDK-1841?
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]