Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snurbo76
Hej alla! har en 855-94 10 ventilare. bilen går för det mesta inte rent på tomgången samt rycker till ganska kraftigt när man släpper gasen och motorbromsar lika när man
sen gasar på igen så rycker den till rejält de lixom händer inget händer inget sen pang så svarar den o drar iväg.
har 2 felkoder på: luft tempgivaren defekt signal och korttidsblandning för fet.
nån som har nån ide hur man börjar felsöka? har testat med en annan luft tempgivare utan resultat.
Har du kollat MAP-sensorn? Har du rengjort spjällhuset och har du kollat spjällägesgivaren?

Mvh GK
av snurbo76
hej spjäll huset är rengjort och alla vacum anslutningar och slangar kollade.
hittar inga bra uppgifter hur man kollar map sensorn eller spjäll läges givaren men kopplar man ur dom så tvärstannar den iallafall.
nån som vet hur man mäter dom?
av snurbo76
en liten uppdatering....
raderade felkoderna igårkväll och lät den stå en stund utan batterikablar.
Tog den till jobbet idag ca 1.5 mil och var ute nu och läste av felkoder på middagen igen men den har inte satt nån felkod än 111 i A2
men den gick mycket sämre idag när jag startade den typ dom första 10sekunderna stod den bara o hostade o ruskade presis som att den gick
jäkligt fett. sen gick den bättre o bättre. men problemen i första inlägget jag skrev är kvar.
Kanske du skall titta till tändsystemet. Kanske dags att serva det med nya stift e.t.c. Du kan även ha problem med bränsletrycket vilket kan bero på t.ex. Dålig bränslepump, igensatt bränslefilter, defekta bränsleslangar/rör, eller kanske BTR (BränsleTrycksRegulator).

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Alfredo
gnestakalle skrev:Kanske du skall titta till tändsystemet. Kanske dags att serva det med nya stift e.t.c. Du kan även ha problem med bränsletrycket vilket kan bero på t.ex. Dålig bränslepump, igensatt bränslefilter, defekta bränsleslangar/rör, eller kanske BTR (BränsleTrycksRegulator).

Mvh GK
Lånar tråden
Kan man också få sådant fel att det blir för högt/mycket bränsle också, har detta hänt?
Alfredo skrev: Lånar tråden
Kan man också få sådant fel att det blir för högt/mycket bränsle också, har detta hänt?
Inte så troligt, Varför tror du att du har för högt bränsletryck?

Mvh GK
av snurbo76
Jo tändelarna va väl de första jag bytte men de gjorde inte ett dugg. däremot har jag inte gjort nåt komptest fast då
borde den ju inte gå ibland om de vore dåligt komt. märkte en annan sak idag om man står på friläge o ökar varvet så följer den inte gasen utan antingen håller den tomgångsvarv eller smyger den sig uppåt 1700varv de går inte hålla den still på tex 1300varv men över ca 1700 varv följer den gasen. hur uppör dom sig annars om spjälläges givaren strular?
har hittat mätuppgifter på alla givarna så jag får nog mäta alla o se hur värdena är samt kolla tjuvluft noga igen.
Jag tror nog att du kommer att hitta lösningen om du mäter upp komponenterna , återkom med resultat.

Lycka till!

Mvh GK
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]