Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MayB
Hej Forumgäster!
Jag har en v70 som de senaste månaderna haft problem att starta, när man vrider på nyckeln så bara det "klickar" till.
I början när man startade den med en starthjälp så gick den sen att starta flera gånger till även efter kortare körstunder men om den stått stilla länge var risken större att den inte ville starta, senare krävdes det starthjälp vid nästan varje startning. Nu står den på ladddning hela tiden men vill ändå bara starta en gång
Vad kan vara fel? finns det nått en fullständig novis kan göra själv?
När du väl fått igång bilen så lyser ingen laddningslampa va? (En röd lampa i instrumentpanelen med en symbol av ett batteri på) Denna lampa lyser när du slår på tändningen men ska slocka när bilen startat.

Lyser inte denna lampa när bilen är igång så laddar bilen förmodligen som den ska.
Då är det bara byta batteri och problemet är löst!

Batteriet sitter fast med en liten "plast låsning" som du ser längst ner i framkant på batteriet, dra denna låsning uppåt. Ta en ringnyckel storlek 10mm och lossa några på "kontakten" som sitter på minuspolen, lyft sedan av denna och lägg åt sidan. Gör likadant för Pluspolen. Stoppa dit nya batteriet och gör i omvänd ordning.

Detta gör du själv på parkeringen eller utanför affärn som säljer batterier på under 10 minuter!

Hoppas det går bra.
Nopp, ingen lampa lyser.
Jag har hört att om man kopplar bort batteriet finns det en risk att bilens dator nollställs och att den sen inte funkar, är detta bara skrok?

Tack för svaren :D
Användarvisningsbild
av Ravi
Batteriet måste ju vara frisk i första hand, sen måste man ju mäta så generatorn laddar för fulla muggar, så att man vet laddning är ok. Startmotorn kan ju oxå vara sönder , men resten måste ju kollas först?
MayB skrev:Tack för alla svar! :D

visa sig att batteriet var från 01 så med ett bättre begagnat funkar den igen (B)
Det sägs att efter ca 5 år har batteriet passerat bäst före datumet. Oftast tror jag tyvärr inte att datumet för första laddningen går att utläsa någonstans på batteriet. Man får helt enkelt dokumentera eller försöka minnas om man vill veta.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]