Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joacim B
Tjena...
Jag har en Volvo V70 -98 som jag köpt ganska nyligen.
Mina frågor är;
1.Skall bilen gå så "ryckigt" vid normal landsvägskörning med AC på?
Har prövat att stänga av AC´n och då går bilen normalt.

2.Vid olika tillfällen hör jag ett mycket tydligt ljud från vänster bakdäck...det är svårt att förmedla ljud..hehe...men det liksom tjuter och det kan vara mycket högt ibland...mina tankar går åt bromsarna,men dessa tillsammans med skivor är bytta helt nyligen...vad kan det vara?..funderingar?

3.Har en husvagn som jag precis prövat att koppla till...och givetvis stämmer inte elkopplingen...blinkers och dylikt är helt uppåt väggarna..
Kan någon beskriva hur V70´s kopplingsschema är..eller posta än länk...tack:)
Användarvisningsbild
av lellec56
1. Jag har en S70 och jag har likadant, när man kopplar på AC:n och den förklaring som jag fått så beror det på att kompressorn jobbar "högtryck" till o från.
2. Menar du sk "högt" vägljud? Det kan bero på hjulinställningen, har du kollat det? Jag gjorde en 4-hjulsinställning på min och det vart mkt bättre, helt tyst tror jag att det inte kan bli, det beror nog på asfaltsbeläggningen, prova att köra på en alldeles nylagd asfalt.
3. Detta kan jag inte hjälpa med, så det lämnar jag till ngn annan på forumet (har inte drag på min :D )
av Frigge
Eventuellt har du ett läckage i ac-systemet o trycket varierar, därav att kompressorn slår extra mycket.

Kan ju vara så att ett bromsok kärvar o ligger på,det efter en stunds körning blir det ljud av. Kan oxå vara ett hjullager.

Att inkopplingen skulle vara helt uppått väggarna låter ologiskt då det är en standrad på dragkontakter, enda förklaringen skulle ju vara att någon el-klåpare varit på o kopplat totalt fel :lol:

/Fredrik
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]