Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är ganska säker på att min vevhusventilation är tät då oljestickan brukar flyga upp och det har börjat läcka olja mellan motor och låda. I veckan när jag skulle starta bilen så small det även till så att oljestickan for upp, sprutade olja genom oljelocket och det rök ganska ordentligt!

På senaste tiden har bilen gått väldigt ryckigt och nu vill den inte starta. Jag testade med att byta bränslefilter men det hjälpte inte, så min fråga är om bilen kan gå dåligt och ryckigt om vevhusventilationen är tät eller vad det annars skulle kunna vara?
Bilen startade efter smällen och har nu gått som vanligt fram tills i dag då den började rycka igen och när jag skulle starta den efter att ha tankat så ville den inte starta.. har kört ca 7 mil sen smällen så den borde ju inte vara komplös?
Användarvisningsbild
av Vojje
ozkarzzon25t skrev:Bilen startade efter smällen och har nu gått som vanligt fram tills i dag då den började rycka igen och när jag skulle starta den efter att ha tankat så ville den inte starta.. har kört ca 7 mil sen smällen så den borde ju inte vara komplös?
Nä, verkligen inte. Trodde inte den gick efter "smällen". Vevhusvent. är tydligen superkänslig/viktig på Volvo och en källa till problem och dyra reparationer p.g.a. övertrycket, om det vill sig illa.
Att den läcker mellan motor och låda är ju inte heller så kul och möjligen en effekt av slarvet.
Ingen mening att göra annan felsökning innan du fixat detta med ventilationen.
Nu är vevhusventilationen rengjord, det var inte alls lika illa som jag trodde.. hittade i alla fall ett gäng med dåliga slangar som jag ska byta ut!

Gjorde även ett belastningstest på batteriet och det visade sig att det var riktigt dåligt, kan ett riktigt dåligt batteri leda till ryckig gång? Någon som vet? :)
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]