Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindengbg
Tja,

Sen jag bytte båda mina lamdasonder i somras, så har jag fortfarande fått felkod (efter nollning av felkoder, har egen felkodsavläsare).
Felkod P0171 - System Too Lean Bank 1.

Var inne på årsservice nu och de sa att det var LMM som behövde bytas. Då orginal är dyr så tackade jag nej till bytet och köpte en med exakt samma nr på skroten. Dvs exakt likadan. Men felet kvarstår (dvs motorlampan tänds efter 10-20 mil och ligger sen kvar å ger felkod P0171).

Dvs, har jag otur att "nya" LMM är fel med eller kan det va nåt annat? Skall lämna tillbaka den "nya" i slutet på veckan (får 800kr tillbaka, kostade 900kr.) LMM nr är 197400-0120 (Denso). Även testat med en 197408-0038 (denso) (som en polare hade) som dock såg helt annorlunda ut inuti, men den kvarstår felet med.

Känns så dumt å "chansa" å köpa en helt ny om det ändå ej är det felet, för vet ej om Volvo har öppet köp på sina prylar..

Tacksam för lite input.

Bilmodell; Volvo V70 99 Greyline,
T-rex skrev:Har du kollat efter luft/vacum läkage?
Nix. Ursäkta dum fråga, men var bör jag kolla efter läckaget? Dvs på avgassystemet eller uppe vid luftburken?

Hade en tanke innan jag fick info om LMM ifrån bilfirman, att det kunde vara läcka på avgassystemet som orsakade detta. Dock lite halvsvårt å felsöka det tycker jag, om hålet är typ på ovansidan avgassystemet etc.

Har ett slutrör (4") de sista 20cm. Kan en läcka mellan ord avgasrör å detta slutrör orsaka sådant fel?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Kolla vaccumslangarna runt insuget + den lilla på sidan om servopumpen.
Avgasrelaterat så skall det va läck INNAN lambdan i såna fall.
En sak som jag lagt märke till i denna tråd är att ingenstans finns beskrivning av de eventuella symptom du har eller är det bara att du fått en felkod. Desutom är det lite gissningslek när det gäller din motor, är det en 5254S med LH Jetronics 3.2 insprutning?

Mvh GK
gnestakalle skrev:En sak som jag lagt märke till i denna tråd är att ingenstans finns beskrivning av de eventuella symptom du har eller är det bara att du fått en felkod. Desutom är det lite gissningslek när det gäller din motor, är det en 5254S med LH Jetronics 3.2 insprutning?

Mvh GK
Var mer att bilverkstaden gav sin bedömning å jag har läst av felkoden.

Vet ej vad det är för motorkod. Men alla V70 Greyline 99 2,5 borde väll ha likadan motor? Dvs är den greyline som hade de mörkare listerna å takvingen.

Men felbeskrivningen är;

Bilen får ibland för sig å få oroligt varvtal när man står still. Dock väldigt sällan, vi pratar mas 2-3ggr på 25-30mil (en arbetsvecka för mig).
Så har inte direkt så mycket symptom mer än att det är grymt störigt med en motorlampa som är tänd och misstänker att SBP kommer få felaktigt värde vid besiktningen (vad tror ni?).
RaptorX skrev:Kolla vaccumslangarna runt insuget + den lilla på sidan om servopumpen.
Avgasrelaterat så skall det va läck INNAN lambdan i såna fall.
Fick faktiskt det tipset av svärfar, som hade probl med det på sin 850 GLT, så skall kolla de å förmodligen byta ut dem för oddsen att de är gamla å spruckna borde ju vara överhängande om de suttit där sen bilen var ny.. Dock lite osäker på exakt vilka slangar jag skall kolla efter.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Om du lyser ner med en ficklampa i nedre vänstra hörnet av insuget vid servopumpen så har du en liten vacuumslang en böj skall sitta i änden av insuget och går sen diagonalt under insuget, den är en trolig tjuv i detta.
Ta gärna startgas och spraya runt insuget så märker du direkt om och var du har läck nånstans.
Den lilla slangen va mitt problem och jag fick både p0171 och 0172 som följd av detta.
Jag är inläst på motorsystemen i 850 och tidig V70 men har inte en blekaste aning om vilken utrustning en Greyline har. Med LMM kan du ha två olika motorstyrningssystem, antingen LHJ 3.2 (mindre troligt) eller Motronics 4.3 eller 4.4. Är det en sugis eller en Turbo?

Mvh GK
gnestakalle skrev:Jag är inläst på motorsystemen i 850 och tidig V70 men har inte en blekaste aning om vilken utrustning en Greyline har. Med LMM kan du ha två olika motorstyrningssystem, antingen LHJ 3.2 (mindre troligt) eller Motronics 4.3 eller 4.4. Är det en sugis eller en Turbo?

Mvh GK
Är en sugis, dvs samma som GLT typ.
Vilken LMM jag har står i översta inlägget. Men läst lite mer inlägg å startsprayskoll på slangarna är nästa naturliga steg, får ta tag i det i julhelgen.

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]