Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobie81
Jag har en v70 -98 som farthållaren inte fungerar på. För det är väl farthållare på den? Har d på
spaken iaf. När jag köpte bilen så funkade inte farthållaren heller, vad ska man först
kolla på för att hitta felet?
av oldtimersmc
Att kontakterna vid pedalerna (broms o koppling) är påverkade.
Sen så kan det vara så att gaspjället strular men då så har du felkoder...
Och sen så är det på 5:ans växel i farter över 60 som du kan ha den inkopplad.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontroll av vakuumförstärkare och vakuumslangar måste göras. Farthållaren fungerar ej i farter under 35 km/t.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
oldtimersmc, du har fel, farthållaren fungerar inte i farter över (35km/h och inte 60 km/h, så alltså 35km/h oberoende växelval vilket även anges i registreringsbeviset =)
av oldtimersmc
robbaxxxx skrev:oldtimersmc, du har fel, farthållaren fungerar inte i farter över (35km/h och inte 60 km/h, så alltså 35km/h oberoende växelval vilket även anges i registreringsbeviset =)
Ha Ha Ha...
Inte över 35Km/h och det står i reggbeviset undet vilken rubrik då?...
Var inte så snabb med pekpinnen nästa gång. 8)
Då kan man få på nöten...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
bobie81 skrev:hur hittar jag kontakterna vid pedalerna? Hur ser dom ut? Hur kollar jag vakum delarna?
Kolla vid pedalerna där så sitter det 2 st kontakter en på var pedan och när du trycker ner bromsen eller kopplingen så skall kontakten släppa.
Men det du skall testa är om de tryks in ordentligt när pedalen inte är påverkad, om de inte är fullt intrykta så kan du justera in dessa så att de är fullt påverkade i vila.
60+ på 5:an var ett säk läge men för att utesluta spärrarnam ligger i sys.
Vacum kollar man genom att suga i slangen (då märker man om det är täppt eller läkage)
På äldre volvo så var kontakterna styrda av vacum vet inte om det är så på din
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Din bil har vakuumstyrd farthållare med en vakuumförstärkare i motorrum. Från förstärkaren går slangar till ventiler till koppling och bromspedal samt till en vakuumservo som styr gasen. Kontrollera till en början om dessa slangar är hela samt att det finns vakuum vid vakuumförstärkaren.

Mvh GK
av TomasL
Jag kunde iallafall ha farthållaren på i 50km/h på min gamla bil så 60km/h tror jag inte stämmer. Tror den är 35 den gränsen.

Sent from my LT15i using Tapatalk
Användarvisningsbild
av gnestakalle
TomasL skrev:Jag kunde iallafall ha farthållaren på i 50km/h på min gamla bil så 60km/h tror jag inte stämmer. Tror den är 35 den gränsen.

Sent from my LT15i using Tapatalk
35 km/t är gränsen.

Mvh GK

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]