Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej!

håller på och skruvar med bilen och ska inför besiktning byta downpipe och kat, hade hemmabyggd 3" dp på men skall på med orginal då svetsfogarna har börjat ge upp och läcker.

men till frågan, ska man behöva riva ner hela bilen i molekyler för jag får fan inte upp dp kröken, kardan/ vinkelväxel och turbo verkar sitta i vägen,

är det nån vänlig själ som har gjort detta innan som kan ge lite tips och ideer innan jag får mig ett psykbryt ute i garaget, hållt på sedan igår morse å nu ska ja snart åka till jobbet, blir väl att ta cykeln :(

// Mathias
hade du den på lift då eller bara pallbockar?

jag använder bara pallbockar då jag inte har tillgång till lift.

kardanen är bortskruvad framtill nu men fästet till kardanen på utgående axel på vinkelväxeln tar också upp mkt plats, går den plocka bort utan större komplikationer?

kan det heta medbringare?

// Mathias
Enligt metoden i VIDA så skall medbringaren plockas bort för att montera katten. Gör ett märke på muttern och pinjongen (alltså axeln med gängan på) så att du kan skruva tillbaka muttern till exakt samma läge vid återmontering.
Lossa muttern (kan sitta grymt hårt) och dra sen av medbringaren med en avdragare. Återmontera och dra med samma mutter till det läge du tidigare markerat.
Henke3 skrev:Enligt metoden i VIDA så skall medbringaren plockas bort för att montera katten. Gör ett märke på muttern och pinjongen (alltså axeln med gängan på) så att du kan skruva tillbaka muttern till exakt samma läge vid återmontering.
Lossa muttern (kan sitta grymt hårt) och dra sen av medbringaren med en avdragare. Återmontera och dra med samma mutter till det läge du tidigare markerat.

Då är jag på rätt väg då! skall snart gå ut och kika lite och med lite tur så är bilen ihop i ef :D

TACK som fan för detta svaret :D :D
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]