Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmy89
Hej någon som kan komma med tips på vad det kan vara när bilen är svårstartad när det är kallt??
Tar ca 10-20 sekunder innan den startar, Kan det ha med bränslepumprelät att göra?
Tacksam för svar :D
Låter som kallstartsfunktionen ej fungerar och det man då först tänker på är tempsensorn som sitter på termostathuset. Fungerar instrumentet för motortemp, det är nämligen samma tempsensor som ger värden till det. Årsmodell på din bil vore bra samt att du tar ut felkoder.

Mvh GK
På en 94:a kan du ta ut dem själv, finns en tråd om detta näst överst i 850-delen av forumet alltså den del du är i.

Mvh GK
kollade felkoderna själv och detta blev svaret.
A3: 3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
A7: 1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
B1: 3-2-1 Spjällmotor på förarsida, aktiv för länge
men inget av det gör väll så att bilen blir svårstartad?
Har svårt att tänka mig att dessa koder berör de symptom du har. När motorn väl startat är allt normalt då? När du accelererar eller i övrigt belastar motorn kan den då tappa kraft? Är det när bilen stått länge eller bara tills motorn är kall som problemen uppstår? Småtänder motorn eller är den död till den till slut startar, berätta hur den beter sig när väl startar.

Mvh GK
Allt är normalt när den väl startar även när jag gör så motorn får jobba.
Det är när det är kallt ute (minusgrader) och motorn är kall som den är svårstartad. Inga som hellst problem när det är några plusgrader ??:-/
Den tänder lite ibland.
Kontrollera anslutningarna till batteriet och gör ren dom. Kontrollera sedan att dom sitter bra. Kontrollera batteriets kondition då ett batteri som är dåligt anslutet eller i dålig kondition kan påverka kallstartsegenskaperna.

Mvh GK
har kollat anslutningarna och inget fel vad jag kunde se, och batteriet köpte jag ett nytt från volvo i torsdags innan jobbet (jobbar natt) så va ca -3 grader ute när jag åkte hem, men den va ändån svårstartad... fan vad irriterad man kan bli på en jävla bil hehe
En rekommendation är att du gör service på tändsystemet och byter tändstift samt ser över övriga komponenter så att allt ser bra ut. Kan även vara ide att kontrollera cylindrarnas kompression.

Mvh GK
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]