Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krassegrand
Ja, hur byter man framfjäder på en XC70?
Hur sitter fjäderbenets nedre fäste?
Det gäller min sons bil och han bor inte precis nästgårds så jag vill helst hjälpa honom på distans.

Jörgen
Användarvisningsbild
av goransson89
Ska du/han byta bara fjäder eller ska du/han byta hela fjäderbenet? Smidigast är att köpa ett komplett fjäderben från skroten.. Hissa upp och palla bilen, ta bort hjulet på den sida du ska hålla på. Där fjäderbenet sitter ihop med styrspindeln sitter det 2 st genomgående skruv och mutter. (18mm eller 19mm tror jag). Märk på styrspindeln med en kniv eller liknande vart fjäderbenet sitter i förhållande till styrspindeln (Eftersom du justerar hjulvinkel där) och ta bort skruvarna. Lossa bromslangen och abs sladden från fjäderbenet så dom hänger löst, bara dra loss dom åt sidan. Ta bort muttern till kräningshämnaren (17mm) och lossa den från fjäderbenet. Öppna huven och där sitter det 3 st muttrar som håller fjäderbenet (13mm) Ta bort dom 3 och fjäderbenet ramlar ner. Smart är att märka med kniv där uppe också. (tror nämligen det är justerbart där med...

Sen gör du i omvänd ordning när du monterar nya :) IGENTLIGEN så ska du göra en hjulinställning efter att du bytt fjäderben... MEN jag brukar inte göra det, det räcker gott med att märka upp så man får den ungefär rätt :) Men det gör man som man vill, som sagt. Igentligen ska hjulinställning göras efter :)
av Krassegrand
En av det svåraste saker som finns är att leta efter saker på BilTemas hemsida!
Jag hittade en gång en grej som består av 2 valsar som man kör sitt sämskinn mellan för att torka det. Den hette urvridare!
Vad kallar Biltema sina verkstadshandböcker? ;-//

Jörgen
Användarvisningsbild
av goransson89
Den boken är ju för 00 och uppåt... Vad är det för årsmodell på bilen vi pratar om? fjäderben fram är ju visserligen uppbyggt på samma sätt. Men resten av boken blir mer eller mindre värdelös om du inte har en V70N :)

Vet att det är en del bilder som är phot[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]