Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotok
Hej forumet!

Ibland vägrar min V70 helt att starta. Jag vrider om nyckeln, lyset släcks och jag hör klicket från solenoiden. Men startmotorn går inte igång, det händer precis ingenting. Jag har bytt jordkablar, antennring samt att jag har ett bra batteri. Felkoderna har inte gett någonting.
Det har ingen betydelse om det är varm eller kall motor. Fuktigt eller torrt.
Ibland har jag väntat några timmar och testat igen och då har det fungerat. Senaste gången vred jag startnyckeln till startläge och höll kvar den lite extra länge då gick det. Andra gånger har jag bett om hjälp av medtrafikant med startkablar.

Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att din startmotor kärvar för jag förmodar att du lossat elanslutningarna på startmotorn och kollat att där inte finns smuts eller ärgningar.

Mvh GK
av kamilenski
Funkar det bättre med startkablar?
av volvotok
Det fungerar inte bättre med nya startkablar. Jag har inte kollat elanslutningarna på startmotorn än, tack för tipset. Hade inne bilen på reperation och de bytte antennringen. Tyvärr, så hjälpte inte det. Tycligen fanns det någon felkod på spjällhuset. Kan det ha med detta att göra?

/Johan
av kamilenski
Om du hör selenoiden betyder det att dess stora kontakt drar. Då kan felet vara av 2 orsaker.

1. att det inte kommer ström till selenoiden (plus för att minus ligger på chassit)
2. Att selenoidens kontakt är oxiderat.

Jag tror snarare på 1. Om du har möjlighet, anslut en startkabel direkt mellan + på startmotor (efter selenoiden) och plus på batteri. Då ska den starpa som attans. Fungerar den kan du flytta kabeln till före selenoiden och ansluta konstant mot + batteri. Nu kan du vrida på nyckel. Om du hör selenoiden men inget annat händer, är selenoiden oxiderat. Om startmotor inte snurrar med ström direkt på, är det lindningar som är kass.
av Malmstroem
För mig låter det som om startmotorn börjar bli dålig. Startmotorn "fältar" fast och rör sig inte fastän den får ström. Det kan bero på slitna lindningar eller att lagerspelet blivit alldeles för stort.

Lyckas du rubba den lite -- eller har tur när du provar igen -- brukar den gå att starta. Tyvärr blir det bara sämre och sämre med tiden. Enda lösningen är att byta startmotor. Jag har fått göra det ett par gånger.

Det kan naturligvis vara solenoiden som är dålig. Kamilenskis tips ovanför talar om hur du testar det.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Din startmotor har faktiskt vad man kan kalla en växellåda alltså en serie kuggar som kan kärva och stjäla kraft.

Mvh GK
av kamilenski
gnestakalle skrev:Din startmotor har faktiskt vad man kan kalla en växellåda alltså en serie kuggar som kan kärva och stjäla kraft.

Mvh GK
Då ska man höra både selenoiden som motorn när den börjar snurra och BRUMMAR då den inte orkar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har bytt många kabelskor på manöverkabeln. Kläm på en ny, putsa rent stiftet, och kladda in det med fett innan du sätter tillbaka kabeln.
av totte48
Håller med Sparkz, jag har råkat ut för samma problem, ljuset slocknar och det klickar när man vrider om nyckeln, jag uppfattade det också som om solenoiden gick in. Det kunde gå månader mellan feltillfällena och det var naturligtvis alltid hustrun som körde då, det hjälpte att rucka på manöverkabeln så gick det igen. Problemet på min bil var oxid på manöveranslutningens flatstift, kabelkontakten byttes utan verkan, putsa och lite fett

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]