Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tubbe855
Har en V70 2,5D 00a gått 62t mil motor bytt ca 20t mil,sitter ett batteri i den på 50ah men enligt Mekonomen ska det vara ett på 72ah-80ah ngn som vet hur detta ligger till,Kan tillägga att bilen går lite illa på tomgång å då lyser lyset lite ojämnt men om man sätter foten lite lätt på pedalen så den ligger på ca 800 i varv så märks inget?Tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
av goransson89
50ah eller 80ah spelar ingen större roll igentligen... Det berättar bara hur stor kapacitet du har i batteriet, så mer ah = bättre batteri. Eftersom en diesel drar rätt mycket ström vid startögonblicket så kan det vara bra med stort batteri. Defenetivt om du har dieselvärmare och använder den! Annars finns risken att du inte får igång bilen sen :) Går bilen fortfarande illa på tomgång när du kört med bilen? t.ex kört några mil och stannar och låter den stå på tomgång utan att stänga av den? Eller är det bara precis när du startat den?
av *pettson*
Batteristorleken har inget med din tomgång att göra. Däremot så bestämmer det hur glad din bil är på vintrarna när du först glöder och sen ska dra runt en kall dieselmotor. Du kan stoppa i så stort batteri du kan få in på batterihyllan. Varken mer eller mindre. Hur mycket timmar det blir, bestäms av hur mycket pengar du önskar lägga ut. Är inte pengar nåt problem så tar du det batteri som har högst timtal och har rätt mått för att passa på hyllan.
Själv kör jag med batteri till XC90 i min 855T
av tubbe855
OK Tackar för batterihjälpen.Bilen går ojämnt när jag kört oxå,om man är försiktig på foten ¨när man stannat så går den rent men när man petar i driven så går den orent pendlar mellan 8-1000 V/min men när jag lägger foten på gasen så är det inga konstigheter,går fint drar ca 0,6 mil.Den är nyservad det enda som inte är gjort tror jag är en timing på pumpen..
av tubbe855
Jo misstänker att det behövs en timing på pumpen,tyvärr finns det ingen där jag bor som har rätt grejer för det,men får kolla om det finns i närheten,hade ngn felkod förut tror det var ecm 002c eller ecm 008?ngt betydde iaf bränslemängd,har kört diagnos flera ggr men nu visar det inget.Fick tipset att byta gaspedalen som tydligen stryrs elektroniskt?Jag är helt färsk på dieselbil så är evigt tacksam för alla tips och goda råd.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]