Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Färddatorn i min v70 visar "DISC", ibland av sig själv men oftast när man vrider på reglaget för att växla mellan de olika lägena.
Jag har läst mig till att det är glapp i reglaget som ger detta symptom, någon som vet om det är byte till ny/bättre begagnad som gäller eller går det att plocka isär knappen och fixa till den?
Åk till närmaste skrot och be att få gå ut på gården och plocka en ny strömställare till färddatorn. Kostar dig nog 20kr (eller en påse bullar?) Och problemet är ur världen.. Passar från 850 1992 - V70 -2001, Men V70 har gråa knappar istället för svarta och före 95? Så var dom mera fyrkantiga :) Men dom funkar, värt att testa iallafall.
Min färddatoromkopplare fungerade i 18 år, men speciellt om man vred sakta, så den stod i ett mellanläge under någon märkbar tid, kunde den klaga på att den inte fick kontakt med någon pol alls.
Färdatorvredet har tre signaler, där läget binärkodas med siffrorna 1-6. Siffran sju ges om man trycker på RESET.
Siffran 0, alltså inte signal på något enda stift, får man bara om man kopplar bort strömställaren, eller om det inte är kontakt på något stift (det som används i just det läget). Det är det läget som signaleras med DISC. Förmodligen kan man få det mellan två lägen på vredet också.
Jag hade samma problem på min V70-00, och det går bra att plocka isär vredet. Rengör kontaktytorna samt spänn FÖRSIKTIGT, dvs böj ut släpkontaktens "kontaktfingrar" (du förstår säkert när du ser hur kontakten är uppbyggd) så att du får ett kraftigare tryck på kontaktytorna. Min fungerar perfekt efter en sådan genomgång.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]