Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BS_DK
Jeg skal afmontere förestolen så jag kan fixa stolvärmen.
Hivad skal man tänke över utom at ta bort strömmen och hur tar man stolen av lättast?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Kan vara en ledning som lossnat på undersidan av stolen i en lödning. Men det finns sido-krockkudde som man ska ha största respekt för. I facket finns en säkring som man ska sätta i en hållare innan man går vidare. Om Du trots allt vill ge Dig på detta så skaffa mera kunskap i saken!
Användarvisningsbild
av goransson89
Men vänta nu... V70 från 1997? Han har inte en bältessträckare som utlöses mekaniskt... (Som den du tänker på) Hans bältessträckare sitter i själva bältet, inte låset. Däremot har han airbag i sidan på stolen.

Så...
Ta bort minuspolen från batteriet och ta bort dom 4 skruvarna som håller fast stolen i golvet, ta sedan ur kontaktstyckerna till stolen.. Gör det du ska och sätt sedan tillbaka allt. Slå på tändningen i bilen och låt den va på och sätt på minuspolen EFTER det. Då behöver du inte oroa dig minsta lilla. Utan ström kan ingenting hända :)
av BS_DK
goransson89 skrev:Men vänta nu... V70 från 1997? Han har inte en bältessträckare som utlöses mekaniskt... (Som den du tänker på) Hans bältessträckare sitter i själva bältet, inte låset. Däremot har han airbag i sidan på stolen.

Så...
Ta bort minuspolen från batteriet och ta bort dom 4 skruvarna som håller fast stolen i golvet, ta sedan ur kontaktstyckerna till stolen.. Gör det du ska och sätt sedan tillbaka allt. Slå på tändningen i bilen och låt den va på och sätt på minuspolen EFTER det. Då behöver du inte oroa dig minsta lilla. Utan ström kan ingenting hända :)
Tack so jätte mycket!
av *pettson*
STOPP!!
Nu blandar ni ihop saker...

Rekommendera inte saker åt andra om ni inte har kontroll på det är ni snälla..

Bältessträckaren är elektronisk och sitter i B stolpen. Den kopplas ur med elen. Så långt allt bra..
MEN STOLEN HAR SIPS SKYDD! Alltså sido airbag.
SIPS har MEKANISK tändning. Och har sin avtryckare sittandes på sidan i stolen. Den ska under alla omständigheter säkras först.Lyft i framkant av stolens plastfack. Lossa den röda plasthatten. Trä ned den över avtryckaren på stolen. Fäll ned skyddet.
NU är stolen så säkrad den går att säkra. HA INTE ansiktet framför sips vecket i stolen som säkerhetsåtgärd.
av *pettson*
BS_DK skrev:Tror jag vil prata med min lokale mekaniker! Tack alla som har skrivit!
Ja prata gärna med honom. Han kommer att beskriva det likadant som jag gjort. Är inte din bil väldigt speciell så är den utrustad med SIPS.
SIPS har mekanisk tändning och slagstiftet sitter i kanten på stolen. Den ska säkras exakt som jag beskrev.
av BS_DK
*pettson* skrev:
BS_DK skrev:Tror jag vil prata med min lokale mekaniker! Tack alla som har skrivit!
Ja prata gärna med honom. Han kommer att beskriva det likadant som jag gjort. Är inte din bil väldigt speciell så är den utrustad med SIPS.
SIPS har mekanisk tändning och slagstiftet sitter i kanten på stolen. Den ska säkras exakt som jag beskrev.
den HAR sips och har just kollat var den sittar.
Jag VET at DU vet "alt" så det är inta at jag inte litar på dig. Men för en säkerhets skuld.
Tack så mycket
av *pettson*
Jag vet inte allt. Och jag tycker är utmärkt att du pratar med en mekaniker som ska vara insatt i säkerheten kring sips. :wink:

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]