Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av charon
Har problem med motorkylningen:Fläkt-Reläna får ej signal att sluta reläna.
Detta har jag gjort:
*Bytt relä, eftersom att halvfartsreläet var sönder.(reläboxen till fläkten innehåller två reläer)
*Bytt motståndet till fläkten(halvfart) som också var i sönder.
*Testat signalkablarna(gula) med lysdioder under motorvägskörning, utan att få någon signal (signalkablarna till styrning av reläboxen)
*Har läst ut en felkod 1-3-5 eller 1-2-2 (har två fel: den ena är abs-fel den andra är tempgivare ingen signal)
*Har mätt resistansen på tempgivaren till 300ohm vid normalvarm motor.

Kan jag ha missat något eller kan det vara fel på styr/systemboxen eller oxid på kontakten till denna/något?

Någon som vet eller har erfarit detta?

Peter.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vad är problemet? Att kylfläktarna går ständigt när motorn är på?

Det beror i så fall på den uteblivna signalen från temp.givaren.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tolkar det som att fläkten inte går alls? Jag har aldrig hört min fläkt gå på full fart utan ac på, har förstått att det ska ganska mycket till innan den går. Och på motorvägen finns det ju ingen anledning till att fläkten ska gå.
av charon
Ja, du tolkar helt rätt: Fläkten går inte alls och när det gäller det med motorväg, så har du rätt i att det ej behövs
men stannar jag vid vägkanten, kokar motorn(vinden kyler inte ner motorn).
Öppnar jag locket till expansionskärlet, så sprutar det som bara den och det kallar jag för att motorn kokar. :)
Fläkten bör i allafall gå på halvfart eftersom när jag sätter på kupe'-fläkten, känns det så varmt så att man tror att plasten ska smälta i bilen.
av *pettson*
charon skrev:Ja, du tolkar helt rätt: Fläkten går inte alls och när det gäller det med motorväg, så har du rätt i att det ej behövs
men stannar jag vid vägkanten, kokar motorn(vinden kyler inte ner motorn).
Öppnar jag locket till expansionskärlet, så sprutar det som bara den och det kallar jag för att motorn kokar. :)
Fläkten bör i allafall gå på halvfart eftersom när jag sätter på kupe'-fläkten, känns det så varmt så att man tror att plasten ska smälta i bilen.
Ibland är det man tror är rätt.. väldigt fel.

Vi börjar med att öppna ett expansionskärl precis vid eller efter körning, det är så idiotdumt att det finns inte ord. Bortsett från den självförvållade skadan du kan få på kroppen så är det DU som gör så bilen kokar. Bilens kylsystem står under tryck, trycket gör att bilen kokar vid 130 grader ungefär. När du öppnar locket släpper du trycket och DU SER TILL så det kokar omgående eftersom det kokar vid 100 grader på våra höjder när det inte är trycksatt.
Vill du behålla bilen och tycker om den och inte tycker om att reparera den för onödiga skador, gör inte om idiotin att öppna när bilen är varmkörd.
OM bilen blir för varm så är locket gjort så det öppnar och släpper ut trycket kontrollerat. DÅ SOM FÖRST kokar bilen, då som först är det ett problem.

Sen var det motorvärmen ja, menar du att den går långt upp på rött i mätarskalan men att inte fläkten fungerar. Eller står tempen på normal eller strax över och du fantiserar om att fläkten ska fungera?
Styrdonet slår på och av fläkten när det behövs. Det styrs inte med nån termostat och framförallt slår den inte på för att bilägaren vill det.
Återigen, om inte tempen står långt upp på skalan ska heller inte fläkten gå. Den går ytterst sällan på 850s.
Inte ens en väldigt stressad T5 får fläkten att gå nåt speciellt.

Så var det kupevärmen. Jag hoppas att du driver med oss... Är det för varmt, prova sänk på vreden då.
Hur varmt tror du över 90 gradigt vatten kan värma din luft när man inte blandar det med kallare luft?

All information och allt du ser som problem, står beskrivet mer eller mindre i din bils användarhandbok. Har du ingen sådan köp en omgående.
av charon
Naturligtvis överdriver jag lite och jag öppnade locket lite grann med skyddshandskar.
Naturligtvis var det inte efter motorvägkörning som jag öppnade locket lite, utan vid tomgång i garaget.
Motorn bör ej bli så varm på tomgång, då är något fel om man nu tänker logiskt.
Problemet började med att jag fick enormt varmt i kupe'n och sedan började kylaren att läcka.(säkerligen av för högt tryck/temp. i kylsystemet)
Fläkten hade ett kasst (halvfarts)relä av 2 relä + att halvfartsresistorn var kass(avbrott)
Det säger sig själv att något är fel.
Visserligen är volvo en TRAKTOR, men inte ett ånglok :-DD
Användarvisningsbild
av taxi
Men vad visar instrumentet då? Går visaren upp till halva och stannar som den ska?
Användarvisningsbild
av goransson89
Det ska gå långt,långt, lååååååångt innan din stackars volvo blir så varm att kylaren går sönder.. Och bilen ska komma upp i arbetstemeratur även på tomgång, motorn ska hållas lika varm på 500rmp som den går på 6000rmp, stillastående eller körande spelar ingen roll. Som alla andra säger så ska mätaren i instrumentet upp långt innan fläkten bör starta, varför kyla en motor annars? Den ligger på optimal temperatur för att må bäst. Vill du se fläkten snurra så är det bara koppla in den på tändningplus och titta på den. Men dock så kommer du få högre bränsleförbrukning osv,osv,osv Lyssna på vad pojkarna säger istället :)
av Kena
Det är inte så att det är fel på tempgivaren till cupeluften som du har felsignal på? därav den varma luften ;-//
av *pettson*
charon skrev:Naturligtvis överdriver jag lite och jag öppnade locket lite grann med skyddshandskar.
Naturligtvis var det inte efter motorvägkörning som jag öppnade locket lite, utan vid tomgång i garaget.
Motorn bör ej bli så varm på tomgång, då är något fel om man nu tänker logiskt.
Problemet började med att jag fick enormt varmt i kupe'n och sedan började kylaren att läcka.(säkerligen av för högt tryck/temp. i kylsystemet)
Fläkten hade ett kasst (halvfarts)relä av 2 relä + att halvfartsresistorn var kass(avbrott)
Det säger sig själv att något är fel.
Visserligen är volvo en TRAKTOR, men inte ett ånglok :-DD
Du är ytterst logisk. Jag böjer mina yrkesår bara för dej.
Det märks helt klart att du är mycket kunnig på området.
Bry dej inte om oss och vårt svammel, se till så fläkten går redan när du slår på nyckeln.
Dvs när du nu bytt topplockspackningen och allt som du kommit fram till är fel :idea:
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]