- ons 05 okt 2011, 23:29
Jasså ännu en med detta fel tänker ni nu?! Men faktum är att jag läst igenom mycket av det jag hittar på hemsidan och har även testat väldigt mycket av de tips som jag finner.
För att förtydliga problemet. Jag har alltså problem med min Volvo 855 2.0T -94. Den går lite ojämt på tomgång och ryckigt på låga varv när jag gasar fullt. Varm som kalla, spelar ingen roll. Inga startproblem, startar alltid lätt och inga problem med att den någon gång dör. Utan endast lite ojämn tomgång samt ryckningar vid gaspådrag mellan 1000 och 2500 varv. Jag behöver tips och idéer på vad det kan vara för fel, börjar snart få slut på idéer.
Det jag testat är:
Bytt tänddelar, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock, tändspole med tändmodul
Bytt Termostat
Bytt bränslefilter
Kollat efter läckage (dock inte med startgas)
Servat bilen, ny olja och filter
Hällt i insprutsrengöring i tanken, blåst rent insprutsventilerna
kollat felkoder men får inte upp något som så vitt jag kan se är av värde. Raderade alla, men har inte fått tillbaka några intressanta (kanske var gamla koder som låg kvar och spökade vad vet jag?)
(kan vara något mer som jag inte kommer på i skrivandets stund, lägger till det om jag kommer på i så fall)
Nu funderar jag lite på andra saker jag läst om:
tändlägesgivare/kamaxellägesgivare?
tempgivare?
bränslepumpsrelä?
spjällhusgivare, rengöring spjällhus?
Sitter fast lite. Vad är nästa steg tycker ni? behöver tips som kan motivera mig att kämpa vidare med det här.
Mvh Väldigt tacksam för hjälp
För att förtydliga problemet. Jag har alltså problem med min Volvo 855 2.0T -94. Den går lite ojämt på tomgång och ryckigt på låga varv när jag gasar fullt. Varm som kalla, spelar ingen roll. Inga startproblem, startar alltid lätt och inga problem med att den någon gång dör. Utan endast lite ojämn tomgång samt ryckningar vid gaspådrag mellan 1000 och 2500 varv. Jag behöver tips och idéer på vad det kan vara för fel, börjar snart få slut på idéer.
Det jag testat är:
Bytt tänddelar, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock, tändspole med tändmodul
Bytt Termostat
Bytt bränslefilter
Kollat efter läckage (dock inte med startgas)
Servat bilen, ny olja och filter
Hällt i insprutsrengöring i tanken, blåst rent insprutsventilerna
kollat felkoder men får inte upp något som så vitt jag kan se är av värde. Raderade alla, men har inte fått tillbaka några intressanta (kanske var gamla koder som låg kvar och spökade vad vet jag?)
(kan vara något mer som jag inte kommer på i skrivandets stund, lägger till det om jag kommer på i så fall)
Nu funderar jag lite på andra saker jag läst om:
tändlägesgivare/kamaxellägesgivare?
tempgivare?
bränslepumpsrelä?
spjällhusgivare, rengöring spjällhus?
Sitter fast lite. Vad är nästa steg tycker ni? behöver tips som kan motivera mig att kämpa vidare med det här.
Mvh Väldigt tacksam för hjälp