Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag tror biltema köper remmar gjorda av recirkulerade kondomer.. jag fördömer alla deras remmar. För det är ju förenligt med miljardomsättning att sälja skräp som skadar kundernas motorer eller hur? Konstigt nog tar aldrig såna här spekulationer slut?

Annars läser man innantill och ser att förut stod det GOODYEAR.. undras vem som tillverkar dom remmarna?
För det fastslogs i diverse forum att goodyear var bra men dom kunde minsann inte leverera till biltema.
Med andra ord hade goodyear en särskild fabrik som gjorde skräpremmar som såldes till biltema.. *suckar* För det vore ju lönsamt för Goodyear att göra skräp under eget namn?

Numera står det OPTIBELT.. undras vem som tillverkar deras remmar?..
Vi provar på google? Se där ja.. ett stort företag som gör remmar för industri och fordon. Ett tyskt företag, förmodligen så har dom också startat en fabrik för att bara tillverka undermåligt skräp till biltema? Menar.. så måste det ju vara? (obs ironi)
Att som mekaniker förkasta biltemas kamremssatser är bara löjligt, om man nu är rädd för kvalitetsproblem.
9 av 10 satser på marknaden har INA löprullar och spännrullar. Det hade även goodyear och det förvånar mej inte om optibelt också har det. (inte kikat)

Nej.. mekanikernas mecka är att få montera kvalitet som en SKF sats. Eller kvalitet som volvo orginal (continentalrem med ina rullar).
Ett enda fel med SKF bara..
1/ Remmen är en GATES rem.. Märkt GATES
2/ Rullarna är INA.. MÄRKTA INA
3/ DEKALEN är faktiskt märkt SKF..
4/ OM det ingår vattenpump så är den absolut inte en SKF eftersom SKF inte tillverkar dom alls. Oftast är den ytterligare ett märke.
Där ser man vad en flashig kartong kan göra på pris och kundens samvete.
Volvo orginal gör samma sak, volvo tillverkar inte remmar eller rullar, utan köper in.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
När jag -93 blev utlånad till Skövde och byggde röda motorn på löpande band monterade vi en annan (bättre?) rem på de motorer som skulle monteras i vagnar till Nordamerika. Vem kan man lita på..?
av oldtimersmc
Har monterat massor med biltemaremmar både på mina och andras bilar och alldrig haft några problem.
Och såger pettson att det är ok så är det bara att slå till.
Användarvisningsbild
av goransson89
Annars OM det nu skulle gå åt helvete med biltemas rem som sitter på flera tusen bilar runt om i världen så brukar biltema vara riktigt BRA med reklamationer... Går remmen av och motorn havererar så står dom för motor + byte om nu det är remmens fel såklart. :) Jag fick själv ny drivaxel + nav för att ett hjullager jag köpt där haverarat och haft sönder lite :) Kanon :)
av *pettson*
Genast ställs en fråga: Vad är en *bättre* rem?
Är intervallen 7500 eller 12000 mil, eller vara vad för miltal som helst, så är en normal rem en som håller runt 1000 mil mer än den satta intervallen. Naturligtvis klarar den också tiden som är satt parallellt med intervallen. Då är frågan vad är en bättre rem, eller till och med en extremt bra rem?
Alla remmar som inte gör sitt jobb på full tid eller fullt miltal är undermåliga remmar, alltså sånt som inte når upp till normalstandard.
Personligen intresserar det mej inte vem som tillverkat en rem, jag byter ALLTID hel sats såsom tillverkaren av remmen föreskriver, utför metoden som tillverkaren anser att den ska utföras. För inträffar det en dag att nåt händer med remmen och det blir ras. Då kommer jag personligen att köra upp remmen långt upp på någon där solen aldrig skiner om dom bråkar. Sen får dom bekosta reparation eller likvärdig motor.
av magnus.
Varför inte bara handla av Skruvat? I paketet jag fick låg en Contentinal rem, 1st SKF rulle och en rulle jag inte minns vad det var för märke på.
750 Riksdaler, kan väl inte bli billigare?
av roger82
Själv köpte jag kamremssats på skruvat.se, fick fel och fick 2 likadana rullar men det löste sig snabbt och bra och de skickade rullen som saknades så allt var smidigt! S70:n rullar 12 mil om dagen och den satsen kan rekommenderas för det priset!
av dormen
magnus. skrev:Varför inte bara handla av Skruvat? I paketet jag fick låg en Contentinal rem, 1st SKF rulle och en rulle jag inte minns vad det var för märke på.
750 Riksdaler, kan väl inte bli billigare?
dom kamremsatser ja har hittat på skruvat kostade runt 1500.-
viket artikelnr har din sats?
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]