Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej! Som rubriken lyder, hur får jag min 850 med 2.5T motorn att dumpa? lyft på locket till luftburken och prövat och då pyser det ur luftburken lite grand när man släpper gasen från typ 4500 varv. Men sportluftsfilter ska tydligen inte vara bra för Luftmassemätaren/luftmängsmätaren nvm.

Det finns ju diverse dumpventiler att köpa exempelvis på biltema, är det bara att köpa en sådan och montera sedan dumpar dom eller hur bär jag mig åt enklast? Vore schysst om någon kan länka allt jag behöver köpa komplett för att få dumpljudet. Normala dumpventiler med härligt ljud men inget överdrivet dyrt;)
Användarvisningsbild
av Nexus
Har kört med öppet filter på min i flera år utan problem. K&N filter och inget billigt skräp för 99:-
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Tror du min låter med originalladdtrycket på typ 0.4 bar?

Kan man ta bort luftburken helt eller lägger man öppna filtret i botten av luftburken??:)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
robbaxxxx skrev:Men sportluftsfilter ska tydligen inte vara bra för Luftmassemätaren/luftmängsmätaren nvm.

Det är inte filtren som är problemet. Det är dem som inte begriper vad dem håller på med som monterar filtet fel som sen förstör lmm och i brist på vett skyller på filtret fast det är deras eget fel. Ett rätt monterat filter är inte farligt.
robbaxxxx skrev:Det finns ju diverse dumpventiler att köpa exempelvis på biltema, är det bara att köpa en sådan och montera sedan dumpar dom eller hur bär jag mig åt enklast? Vore schysst om någon kan länka allt jag behöver köpa komplett för att få dumpljudet. Normala dumpventiler med härligt ljud men inget överdrivet dyrt;)
Problemet är att man lär väga funktion mot pris. För desto billigare desto sämre är dem. Biltemas och dem flesta kopior skulle jag inte rekommendera någon att köpa. Vill man ha en bra ventil så lär man kika på dem runt 1000:- och uppåt. Och vad du behöver för att montera beror ju på vart man tänkt montera den och om man kan svetsa eller inte.

Sen lär ju nämnas att öppn dumpventiler kan ge stora bekymmer vid besiktning. Det kan förvisso även öppna luftfilter, men just dumparna brukar det vara värst med.
robbaxxxx skrev:Tror du min låter med originalladdtrycket på typ 0.4 bar?
Ja, det kommer låta, men inte så värst mycket.
robbaxxxx skrev:Kan man ta bort luftburken helt eller lägger man öppna filtret i botten av luftburken??:)
Man kan ta bort luftburken helt bara man bygger ett stag som håller i lmm'en så att den inte går sönder. Visst går det att lägga filtret i underdelen på luftburken, men det fyller ingen egentlig funktion.
av RickardGbgS70
Marlboroman skrev:
Sen lär ju nämnas att öppn dumpventiler kan ge stora bekymmer vid besiktning. Det kan förvisso även öppna luftfilter, men just dumparna brukar det vara värst med.
Varför skulle SBP lägga sig i vad man har för sorts luftfilter?
Senast redigerad av 1 RickardGbgS70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
SBP gillar inte när man gör om det ska vara strickt orginal. Jag har besiktat med öppet filter han bara kolla så det satt fast och mummla lite :P
Användarvisningsbild
av ketto
RickardGbgS70 skrev:
Marlboroman skrev:
Varför skulle SBP lägga sig i vad man har för sorts luftfilter?
vissa kan va jävligt petiga just me helbilsgodkännandet.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?