Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej! Har en 850 awd med 2.5t motorn, har nyss kört bilen till en bilmekaniker för att den ryker och att lamdalampan börjat lysa. Jag kan meka en del själv men jag har ingen möjlighet att kolla felkoder själv osv.

Åkte dit idag och han säger att topplockspackningen inte är trasig för då skulle kylarslangarna vara stenhårda(vi hade varvat motorn 2min för att få upp tryck). Men bilen ryker endå både på tomgång och ännu mer när man gasar, går man bak till avgasröret så ser man precis i kanten att där är vatten i botten av avgasröret som man tydligt känner också med ett finger, om det inte är topplockspackningen vad är då felet? kan vevhusventillationen sitta igen? Turbon är inte trasig heller säger han för den verkar bra. Han säger att det kan vara kondens i avgasröret för att bilen stått i 3 år innan jag köpte den, men jag har ju kört mellan 5-10mil med den sedan dess.. (Märker inte att bilen förlorar någon glykol)

Hoppas någon vill & kan komma med några tänkbara orsaker och helst berätta hur man kollar upp de saker ni nämner!

Ställ gärna ytterligare frågor om ni behöver få reda på mer för att ge ett mer säkert svar..
Tack på förhand;)!
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Ryker vitt/ångor liksom. Ryker såväl varm som kall, något jag märkte idag är att den börjat att bara ryka på tomgång och till typ 2000 varv sen slutar den ryka helt?? börjar eventuellt kondensvatten försvinna eller vadå:O?
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?