Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Körde några kilometer med handbromsen lite åtdragen och testade 10-20ggr efter det, funkade prima.. Var inne på efterkontroll nyss och den gick igenom, 1,1 på båda sidor i handbromstestet så jag antar att det är löst nu :)

Har lite problem med att handbromsen inte tar som den ska på höger sida..

Fick nedslag på besiktningen, ingen bromsverkan på högra handbromsen, ok demonterade och vajern var inte riktigt kurrant! samt att ena bromsbacken bara var sliten på halva?? vad kan det bero på?
Hur som helst, köpte nya backar och ny vajer, satte dit.. funkade inte ändå trots god justering etc, kollade och rev lite i det igen, vips nu funkar det 5-6 gånger (den kvällen) nästa dag tänkte jag åka på efterkontroll på SBP och testar handbromsen, på grusplan i under 20km/h. bara ETT hjul som låser, vänstra såklart.. Misstänkte att Biltema-vajern var kass, köpte en på volvo och satte dit, samma sak även där förstås.

Kör en 500m med handbromsen lite grann i så att backarna skulle slita in och centrera sig lite, och efter det funkade det igen de 5-6ggr jag testade... Blev glad och trodde det var OK nu, men testad i morse igen och samma sak ingenting på högra :/ vafan, har man gjort nåt fel eller?? kan det ha att göra med att jag bara bytt backar på ena sidan eller vad är det frågan om?. Expandern verkar funka som den ska och vajerns sitter likadant som på andra sidan, det enda jag kan känna om jag drar till handbromsen är att vajern på höger sidan inte är RIKTIGT lika styv som den på den vänstra men det är ingen stor skillnad, sen att det funkade innan men inte nu? Blir smått galen på detta.. Alla tips och liknande hade varit guld värda då jag måste på efterkontroll innan helgen..

Noterade även när mittkonsolen var borta att bromsvågen? det är väl det som sitter på den gula klumpen eller? stod lite diagonalt precis som det var olika längd på vajrarna, den vajern som jag INTE bytte tar ju bra som fan, kan den göra det även om den "dragits" ut är på G att bli kass?..

MVH
Senast redigerad av 2 coldhand, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Man ska lossa på hand bromsen i bilen vid spaken före justering, handbromsbackarna ska hasa samt att man kan rycka i handbromsenspaken så backarna centrerar sig och efterjustera vid hjulet. Sist justera spaken i mellan sätena.
Om detta inte funkar är det kanske något annat fel vid mekanismen vid hjulet.
Användarvisningsbild
av coldhand
Alfredo skrev:Man ska lossa på hand bromsen i bilen vid spaken före justering, handbromsbackarna ska hasa samt att man kan rycka i handbromsenspaken så backarna centrerar sig och efterjustera vid hjulet. Sist justera spaken i mellan sätena.
Om detta inte funkar är det kanske något annat fel vid mekanismen vid hjulet.
Ok, så det jag borde göra nu är alltså att lossa på spaken mellan sätena, rycka i handbromsen några gånger? och sen efterjustera vid hjulen och sedan justera spaken igen? vad menade du med "hasa"? :)
Tack för tips btw.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej, menade att det ska kännas som att backarna ligger på en aning när man vrider på det utan att hjulet är monterat. Det ska dock gå att vrida på, när sedan allt monterat ska det snurra som vanligt.
Användarvisningsbild
av coldhand
Alfredo skrev:Hej, menade att det ska kännas som att backarna ligger på en aning när man vrider på det utan att hjulet är monterat. Det ska dock gå att vrida på, när sedan allt monterat ska det snurra som vanligt.
Ah ok, jo det känner jag till, Men har detta med att göra att jag bara bytte backarna på ena sidan, att jag måste justera flera gånger för att den ska "anpassa" sig och jobba ihop med backarna på andra sidan?.
Tyckte jag justerade den så bra och det funkade som sagt 5-6ggr och nu funkar det icke. Men jag får väl försöka justera och kanske köra med handbromsen lite i nån km och sen justera igen och göra samma sak kanske, snart slut på idéer gällande detta :) är ingen expert-meckare heller för den delen.
Användarvisningsbild
av coldhand
Har kört en sväng på lunchen nu, några KM med handbromsen i, inte så att den nyper men så att det tar, har provbromsat 10 gånger eller nåt, fälgarna är rätt varma men inte brännheta, har funkat alla ggr hittills, kanske man skulle våga sig till bilprovningen medans det funkar hehe
Användarvisningsbild
av StefanT5
Vet ju inte ja men ja har samma problem kör ja med bilen så fungerar allt parkerar ja och bilen får stå så försvinner handbromsen spaken tar högt upp skjusterar ja då så allt är bra och jag börjar köra så nyper handbromsen efter ett par km och spaken går knappt att rubba då får ja släppa lite på spänningen så det är bra, parkerar och så är handbromsen borta igen.
Funderar på om bussningar i bakvagnen kan ställa till detta problemet för har hört något klonk ljud bak.
Så de kan ju va typ lika för dig med.
Användarvisningsbild
av coldhand
StefanT5 skrev:Vet ju inte ja men ja har samma problem kör ja med bilen så fungerar allt parkerar ja och bilen får stå så försvinner handbromsen spaken tar högt upp skjusterar ja då så allt är bra och jag börjar köra så nyper handbromsen efter ett par km och spaken går knappt att rubba då får ja släppa lite på spänningen så det är bra, parkerar och så är handbromsen borta igen.
Funderar på om bussningar i bakvagnen kan ställa till detta problemet för har hört något klonk ljud bak.
Så de kan ju va typ lika för dig med.
Ah ok, jag har dock inte haft några problem med spaken eller behövt justera om, men delar av det du beskriver som t.ex att när bilen stått stilla etc så funkar det inte förrän jag kör en bit med handbromsen lite påliggande, märkligt som fan.. Tycker med jag hört nåt klonk ibland, men mest är det första gången efter bilen stått stilla och jag drar i spaken under långsam rullning är att det knäpper/klonkar till lite grann men sen gör den inte så mer än första gången heller, precis som nåt flyttar på sig nånstans eller nåt, svårt att förklara, irriterande att man ska behöva lägga ner massa tid och pengar på att bråka med handbromsen när man så sällan använder den (motionerar den dock) så att den inte ska kärva när man väl ska använda den.. :)
av bsba
Kom du på vad felet egentligen var? Jag har lite samma problem. Justerar, sen håller det några dar sen förvinner vänster sida.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?