Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pat850t5
Hej jag har köpt en 855 t5 1995 och det kommer avgaser genom oljestickan vad kan det vara för fel??
extremt tacksam för svar.
motorb5234t
Patrick :roll:
av hullan
har det gått så långt räcker det väl iofs inte med att bara rengöra - utan egentligen är det ner med insuget och byta fällan som gäller.

Behöver nog göra det själv också...
av pat850t5
hullan skrev:har det gått så långt räcker det väl iofs inte med att bara rengöra - utan egentligen är det ner med insuget och byta fällan som gäller.

ska jag ta ner insuget ta av det ifrån toppen och byta fällan (vad är fällan tacksam för svar sa novisen :wink:
av pat850t5
pat850t5 skrev:
hullan skrev:har det gått så långt räcker det väl iofs inte med att bara rengöra - utan egentligen är det ner med insuget och byta fällan som gäller.

ska jag ta ner insuget ta av det ifrån toppen och byta fällan (vad är fällan tacksam för svar sa novisen :wink:
lol du menar olje fällan tror jag ?
av jansson90
pat850t5 skrev:
jansson90 skrev:kollat om det är stopp i vevhusventen eller flamfiltret ? :)
ursäkta en novise men vad är flamfiltret ?

först kommer luftburken, sen luftmassemätaren, sen slangen, om du tar bort den slangen så sitter en Grejj du kan ta bort, och i det så sitter ett filter :) är väldigt lätt, tar 5 min max :)
av pat850t5
jansson90 skrev:
pat850t5 skrev:

först kommer luftburken, sen luftmassemätaren, sen slangen, om du tar bort den slangen så sitter en Grejj du kan ta bort, och i det så sitter ett filter :) är väldigt lätt, tar 5 min max :)
jansson90 skrev:
pat850t5 skrev:

MAn tackar för all häjlp strålande ska fixa saken i morgon :-)
av hullan
Alltså på friskluftsröret - det som går från luftburken till insuget (den tjocka gummibälgen)

Precis där det går in i insuget kommer en slang som går in i sidan på det tjocka röret.

Den slangen som går in där ser ut som en lakritspipa :) Den sitter med en bajonett-koppling som du vrider motsols tror jag.

I den sitter ett litet filter som kallas flamfällan. Vid någon årsmodell bestämde sig volvo för att plocka bort den ur produktionen då den bara kloggar igen... På min 96a fanns den inte.

Rengör - byt den eller ta bort den helt enkelt.

Nu är det ju dock inte bara såhär enkelt. Vevhusventen ska rengöras med intervall första gången 9000 mil och sedan intervall 4500 enligt volvo. Sköts detta är det nog inte några större problem. Har det miss-skötts så kloggar systemet igen och kan visa sig genom olja eller onormal rök ur oljesticksröret.

Har det gått så långt hjälper det inte att kolla flamfiltret utan då är det ner med insuget som gäller och byta hela oljefällan och alla slangar.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?