Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen införskaffat en v70 -00 2.4 140hk Manuell med den gamla karossen.

Under körning då man kopplar ur för att växla ner sjunker varvtalet snabbt, ofta ner till 300 rpm innan det stiger till ordinarie tomgångsvarv igen. Några gånger har varvtalet tappat till nära 0 med motorstopp som följd. Inte särskilt skoj när man svänger av en motorväg.

Förslag på åtgård? Pris?

Tacksam för svar!
Hej,

Vakumslangar med sprickor i kan ställa till de mest fantastiska problem och inte nödvändigtvis vid insuget. Kolla alla du kommer åt, med andra ord. Ta loss tomgångsmotorn, använd tex bromsrengöring och tops för att städa ordentligt. Smörj sedan lite försiktigt med en droppe olja eller två. Finns många inlägg om detta, inte bara i den här forumsdelen. När du ändå roar dig under huven kan du kontrollera alla elkopplingar och jordanslutningar.
Då du har en -00 får man anta att du har det elektroniska gasspjället och har således ingen separat tomgångsmotor. Det kan mycket väl vara spjället som är skitigt som ger dig problemen med tomgången. Köp packningen och montera sedan bort spjället och gör rent. Smutsen sitter på baksidan om throtteln så det är enklast om du lossar spjället.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?