Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av goransson89
Tja. Har en 855 T5 Chippad, 398cc spridare och 19T turbo...
Köpte ett främre rör från ferritta med katalysator i fredags. 3" till katten och 2,5" efter katten.
Vad är bäst att ha? Nu sitter främre röret på bilen med original 2,5" efter katten. ska jag byta till 3" efter katten?
Isåfall ska jag låta främre röret vara orört eller ska jag kapa bakom katten och bygga 3" därifrån?
Nu är ju främre rör 3" katten 3" och röret efter katten 2,5" men det röret sitter ju ihop med katten..
av *pettson*
Just nu så behöver du nya vevstakar så att du kan njuta av effekten lite längre.
I övrigt är DPn viktigast. 2,5" räcker ypperligt efter kat.
av *pettson*
Men 10.000 är med nya kolvar. För att montera nya kolvar måste du borra om blocket.
Det går att byta ut bara vevstakarna. Då kostar det runt 6000 plus monteringsmaterial.
Ungefär så mycket som det kostar att få ett ordentligt knack eller ett hål i blocket.
Användarvisningsbild
av goransson89
Inte när man jobbar på en bilskrot 8)
Skämt åsido.. Hur länge man klarar sig med original stakar är väl omöjligt att säga. Har hört folk det pajjat för direkt och folk som klarat sig länge.. Finns det nå "riktlinjer" att gå på? T.ex laddtryck eller nått man inte bör överstiga för att klara sig så länge som möjligt? :)
av *pettson*
Även om man jobbar på en bilskrot så kan man inte använda begagnade lager, beg lim, packningar osv. Det kostar flis.
Det finns en riktlinje bara och det är att effekten måste hamna långt upp i varvregistret för hamnar det långt ned så kroknar stakarna ganska omgående.
Sen är det naturligtvis så att maxladd ligger på ca 1,1 bar momentant. Ju kortare och högre upp i varv, ju bättre för stakarna.
I övrigt är det omöjligt att säga, men rubrikerna, det klonkar, det skramlar, ett hål i blocket med flera som ständigt ramlar in i olika forum, talar sitt tydliga språk.
Användarvisningsbild
av goransson89
Lät illa som f*n igår och imorse... Men sen blev det tyst... :) Ingen aning om vad som lät, jag tyckte det lät som "vevlagerras" men det måste ju ha varit något annat? :???:
Och om det nu skulle vara vevlagerras, krökta stakar eller dylikt så åtgår ingen packning,lager osv... Isåfall byter jag komplett motor. Så lite olja och glykol är billigt ändå :)
av *pettson*
Ja visst kan man göra så? Om man tycker om att byta motor lite då och då.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?