Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Folke89
Volvo 850 -95 2,5l 10 ventiler 144hk

Jag har ett besynnerligt problem. Saken är den att för ett par dagar sedan så fortsatte kylfläkten gå efter att man stängt av motorn (den kokar inte och visaren står på 09.00). Bilen började även rycka mer än vanligt. Den går hur fint som helst när du ligger i en konstant hastighet. Däremot när man släpper på gasen eller ska gasa så rycker den till. Dessutom är tomgången är väldigt svajig, pendlar från ca: 500-750 (voom....voom...voom).

Om ni inte orkar läsa allt så läs bara listan på vad som är bytt och gjort längst ned. Ska bara tillägga att jag har inte köpt alla delar. Min farsa har en 850 som går som den ska som vi har lånat delar från.

Vi började med att kolla felkoder. Fick felkod på luftmassemätaren. Bytte ut. Det hjälpte tyvärr inte.

Eftersom det inte hjälpte så började jag läsa runt lite här och såg att *pettson* hade skrivit att det kunde vara temperaturgivaren som sitter vid termostaten som det var fel på. Bytte den... hjälpte dock inte. Har även testat att byta kylfläktsrelä. Det hjälpte inte heller.

För att utesluta fel på databoxen så byttes även den, samma fel bestod.

Efter det började vi fundera på om det kan vara två olika fel som har inträffat samtidigt. Vi började då koncentrera oss på varför den går så ojämnt på tomgång. Började med att kolla om den drar tjuvluft. Kunde dock inte hitta något. Då tänkte vi att det kanske är något jävelskap med spjällägesgivaren, bytte ut. Samma fel bestod. Testade även att byta tomgångsmotor, det hjälpte inte heller.

Nu börjar man få slut på idéer. Så vi testade att byta kamaxelgivare. Hjälpte dock inte.

Här kommer en lista på saker som nyligen är bytta och saker som är kollade (kan hända att jag råkar missa något):

*Luftmassemätare
*Spjällägesgivare
*Temperaturgivare
*Kylfläktsrelä
*Kamaxelgivare
*Tändstift
*Tändkablar
*Rotor
*Fördelare
*Databox
*Motorfäste på höger sida
*Övre motorfäste
*Tomgångsmotor

*Bränsletrycket är stabilt (2,8)
*Drar ingen tjuvluft
*Ledningar till kanister (där kolfiltret sitter) är kollade

Saker som ska göras:

*Kolla tändstiften (byttes rätt så nyligen men vi ska se om de t.ex. är blöta eller liknande.)
*Kolla kolfiltret

Är det någon som har en idé om vad felet kan vara så skriv gärna några rader. Vi börjar som sagt få slut på idéer.
Senast redigerad av 1 Folke89, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Var börjar vi..
Det är naturligtvis beundransvärt att man vill lösa problemet själv. Men det görs enklast genom att ha kontroll på vad det är man undersöker. Det är mycket lättare då. Det är just därför man skaffar information om det aktuella systemet innan man river hela bilen och byter allt, oavsett om man har en bil att ta ifrån eller inte.
Här börjar era problem nu..
OM bilen är en Volvo 850 -95 2,5l 10 ventiler 144hk
Då sitter insprutningssystemet FENIX på bilen.
Den har inte nån massmätare överhuvudtaget. Den kan ni alltså inte bytt eftersom den inte existerar, kanske bytte ni givaren för insugstemperaturen eller mapsensorn? Massmätare återfinns ENDAST på 20v bilar, ingen av dom har FENIX.

Koden/ koderna ni fått är naturligtvis intressanta i sifferform, inte i egen tolkning. Vad var det för kod/koder?
När koden/ koderna lästs ur så raderades dessa får jag förmoda? Återkom koden/ koderna?
Annars står bilen kvar i limphomeläge hur mycket ni än byter. Till ingen nytta.
Bilen återställs inte ur limphomeläge förräns koden/ koderna är nollade oavsett hur mycket som byts.

Av texten framgår inte om fläkten fortfarande går efter avstängning eller inte?
Har bilen EGR?
Eftersom insugsläckor har kontrollerats, så har också högra insugsgaveln kontrollerats så den inte har ett uttag för vevhusventilationen som är otätt? Alla modeller har inte uttaget så det går tyvärr inte att säga vem som har det och inte.
Kamremmen är kontrollerad så att inte en kamaxel (förmodligen avgaskammen) hoppat ett hack?
Användarvisningsbild
av Folke89
Ber om ursäkt att jag kallade sensorn/givaren för luftmassemätare. Det jag menar är den lilla blåa sensorn som sitter i röret från luftburken till spjällhuset (tror du förstår vilken jag syftar på). Felkoden var 1-2-1 och 1-2-2. Koderna återkom. Glömde nämna att motorlampan/miljölampan lyser.

Angående kylfläkten. Såhär skrev jag: "...fortsatte kylfläkten gå efter att man stängt av motorn..." Vet inte hur jag ska kunna beskriva det tydligare. Kanske ska nämnas att den stängs av tillslut. Den går inte i all evighet. Om det var det du menade.

Bilen har EGR-ventil.

Det med otätt vevhusventilationen och kammen är inte kollat ännu. Tackar för tipsen! Ska kolla upp det.

Av ren nyfikenhet. Om det skulle vara något av ovanstående som är fel. Hur kommer det sig att den går bra när man kör men går dåligt just på tomgång?
av *pettson*
Den blå du bytt är en temperaturgivare till insuget.
Det jag undrade om fläkten är om problemet fortfarande existerar, eller om problemet upphört iochmed att ni bytt ut temperaturgivaren på termostathuset. Är problemet kvar så är felet ett helt annat än givaren.
Eftersom bilen har EGR ventil är det väsentligt att få reda på om bilen går bättre kallstartad, och gradvis blir sämre.
Om kamremmen hoppat ett hack så stämmer den bättre på högre varv och därför går den sämre på tomgång.
Men vi struntar just för tillfället i ovanstående frågor eftersom du har två koder.
Dom gör en stor skillnad ur felsöknings synpunkt.
Slangarna till mapsensorn ska det ju inte vara nåt problem med eftersom ni kontrollerat alla slangar enligt er själva.
Då är det bara att det är fel på mapsensorn som är kvar.
(vanligast är ändå att antingen en slangkrök havererat eller att slangen släppt, men det händer att mapsensorn lämnar in)

1–2–1
Om tryckgivarsignalen är lägre än 350 mbar när tändningen är påslagen eller är lägre än 107 mbar när motorn är igång eller är högre än 987 mbar vid motorbromsning sätts felkod 1–2–1.
Integratorn ställs i mittläge med spärrad adaption.
-Spänningsledningen kortsluten till jord.
-Signalledningen kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på spänningsledning eller signalledning.
-Defekt vakuumslang mellan tryckgivare och insugningsrör.
-Defekt tryckgivare.
-Avbrott på tryckgivarens jordledning.
Svårstartad eller startar ej.
Eftergång av elkylfläkt.
Ojämn tomgång.

Åtgärd: Kontrollera slangarna iallafall till mapsensorn.
OM slangarna är intakta så byt ut mapsensorn.
Radera felkoderna innan omstart.
Återkom med hur det gått.

Mapsensorn hittar du på hyllan över kylaren.
Användarvisningsbild
av Folke89
Har testat med en annan mapsensor. Det hjälpte inte.

Bilen går lika illa när den är kall som varm. Är inte svårstartad.

Har upptäckt att bilen drar väldigt mycket mer bensin än vanligt och att alla tändstift är väldigt sotiga.

I morgon ska kamremmen få sig en översyn. Jag hoppas nästan på att den har kuggat för nu har vi kollat och uteslutit så många saker.

De tre koderna som återkommer är:

A2: 1-2-2, 1-2-1
A7: 1-2-2
av *pettson*
Om koden 1-2-1 återkom efter det att du bytt och raderat den så lär du behöva leta fel i kablagen. Det finns bara kablagefel eller fysiskt fel på givaren att välja på.
Tempgivaren likaså som sitter på insugsslangen. Det har du ju bytt säger du ju, i tron om att det var en massmätare. Då kan inte koden 1-2-2 återkomma på den. Om det du monterat är okej, såvida du inte har kablagefel även där.

Koden i instrumentet påpekar att det tar för lång tid för bilen att bli varm. Termostatbyte behövs.

För att säkerställa att du inte fipplar med fel saker så är det dom här du bytt nu och testat med.

MAPSENSOR
Bild

Och tempsensorn är den som du benämner som blå på insugsslangen.
Användarvisningsbild
av Folke89
Jag får tacka dig *pettson* för att du var övertydlig. Känner mig jävligt dum just nu. Naturligtvis tog jag fel... Den jag trodde var mapsensorn var inte mapsensorn. Den jag bytte var saken till höger om mapsensorn (den där två slangar går in).

Nu har jag lokaliserat mapsensorn och det var slangen som sitter under själva mapsensor som i princip var helt av. Har bytt ut den och nu går bilen som en klocka :D

Detta förklarar även varför jag har upplevt att bilen har småryckt ibland. Troligtvis har det varit en liten spricka och nu när bilen började går riktigt illa så hade slangen i princip gått helt av.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?