Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av goransson89
Hejsan.

Har en 850 -94 italien import 2.0 där motorn är utbytt av förra ägaren till en vanlig T5 motor (2,3, 2,4 eller 2,5 eller vad det nu är) Bilen har bra papper så besiktning är inga problem....

Bilen är även chippad, större turbo (T19) större spridare (398cc, ljusblåa från C70 T5 om jag inte missminner mig..)
Öppet luftfilter. Och IDAG köpte jag ett 3" ferritta främre rör med katt och 2,5" efter katten och monterade det...

Blev skaplig skillnad på gång, växellådan har "inga" synkringar på 4:an och kopplingen börjar nog sjunga på sista versen...

På väg hem från jobbet idag (monterade främre röret på jobbet) så hann jag lagom in till stan (2mil) sen började motorn knacka/ticka. Låter precis som ventillyftarknack eller spridarknack fast lite högre. Första tanken jag fick är självklart vevlager (eftersom det lät som sånna) men efter att ha sökt på forumet så kan det lika gärna vara krökta vevstakar eftersom dom är original...? Fyllde på lite olja eftersom det va för lite som vanligt men jag har inte provat efter det.

När jag sökte här så fick jag reda på att man kan rycka en tändhatt åt gången och kolla om knacket/tickandet försvinner då är det vevlagerras. Vevlagerras eller vevstaket saksamma, jag byter motor isåfall eftersom växellåda och koppling ändå lär bytas.

Då till frågan....

Vad för motor kan jag stoppa i?
Alla 850 turbo passar väl?
V70 turbo (upp till -01) passar väl? Sålänge det inte är elektriskt gasspjäll?
Kan man ta från nyare v70 (-01 och uppåt) ?
Hur svårt är det isåfall att bygga om elsystemet till motor och låda?
Och vilken koppling bör jag ha så det håller lite bättre?

Många frågor såhär en fredagkväll, men jag håller tummarna och hoppas på bra svar :)
Jobbar nämligen på en bilskrot så jag kan ta en komplett bil och plocka det som behövs om det är så att det går att ta en nyare..

Mvh Kim
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Alla 850 turbomotorer passar. Alla turbomotorer fram till 98 passar rakt i. 99 kom elektroniska spjället, men det går ju att få dit en såndan motor med om man byter insuget. 00 och nyare så lär man byta ut det främre motorfästet och modifiera det bakre för att det ska passa. Bygga om till nya nya elsystemet för att kunna köra med elektroniskt spjäll är bara att glömma. Det är förvisso fysiskt möjligt, men omotiverat krångligt oh dyrt så man ölär plocka en massa saker från donator bilen. Krasst sett så behröver man flytta över hela elsystemet och allt som är anslutet till det för att få det at funka. Koppling bör bytas mot minst en R-koppling.
Användarvisningsbild
av goransson89
Okej.. Allt upp till 00 är att tänka på alltså.. Nån speciel motorkod som är bättre än nån annan? Nått ställe där man köper billiga kolvar och stakar så man slipper oroa sig? :)
R-koppling.... är inte en sinterpuck billigare? Även bättre kanske? Men det kanske blir jobbigt att åka med? :)

Tack för snabbt och bra svar! :)
av turboälskare
goransson89 skrev:Okej.. Allt upp till 00 är att tänka på alltså.. Nån speciel motorkod som är bättre än nån annan? Nått ställe där man köper billiga kolvar och stakar så man slipper oroa sig? :)
R-koppling.... är inte en sinterpuck billigare? Även bättre kanske? Men det kanske blir jobbigt att åka med? :)

Tack för snabbt och bra svar! :)
det funderar jag också på att inhandla.. men polaren sa att det e ingen ide pga du rasar något annat ist, om du inte förstärker allt. vet ja inte om de är så.. kanske exakt på orden han sa men.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Upp till 99 för enkelhetens skull, för 00 kom ju nya motorfästena. Det finns flera olika motorkoder, men det är ju i stort sett samma grejjer i allt och dem saker som skiljer mellan dessa koder kommer du antagligen att flytta över från den gamla motorn. Alltså turbo, spridare och grenrör.

Kolvarna håller utan bekymmer så länge man har en vettig mjukvara. äremot stakarna lär ju bytas. Och vilka stakar man köper spelar inte så stor roll. Dem kostar ungefär lika mycket överallt och dem flesta kommer från samma fabrik i kina så länge vi pratar billiga saker. Sen beror det ju på vad man menar med billigt. Jag tror SPM är billigast på stakar och kolvar.

Sinter är för folk som inte har koll på at det är tryckplattan spom begränsar kopplingen hållbarhet i första hand. Att byta till sinter kan jämföras med att du skulle byta ut 2 av stakarna i din motor till h-profil. Det löser en liten del av eventuella hållbarhetsbekymmer. Men det löser inte allt och framförallt så finns det bättre lösningar. Dessutom så m-å-s-t-e man ha ett sinter med fjädrat centrum om man skulle byta. Ja, man kan köra med ett stumt centrum också om man tycker att det är roligt att byta växellåda minst lika ofta som motorolja. Sinter är ju dessutom ingen höjdare till vardags då dem är känsligare för att slira på. Och med en vettig tryckplatta räcker vanlig lamell långt.
Användarvisningsbild
av goransson89
Vad är en "vettig" tryckplatta då? :)

På ta om motorn så blir jag inte riktigt klok... Lät illa som f*n igår... fyllde på lite olja så det kom upp lagom under MIN sträcket på stickan (kall motor) och den lät fortfarande illa. Fyllde på ytterligare olja idag så det blev till MAX på stickan.. lät fortfarande lika illa, sen blev det tyst?!

Att en volvomotor låter illa från lyftarna med för lite olja är inte så konstigt, men det där kom längre ner ifrån... Vad kan det ha varit? :S
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?