Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det luktar ibland lite brännt när man kör, framförallt när man gasar på lite.
Det verkar komma via kupéfläkten, någon som har nån idé om vad det kan vara?
Sen hörs vad jag misstänker är brännsle pumpen hela tiden också. Vinande/tjutande ljud underifrån.
Är det att den är sliten eller är det normalt att den hörs hela tiden på den modellen?

Tack för hjälpen!
av Zeroiq
tyvärr inget svar på dinfråga, men jag har samma sak på min 850 -94 B5252S.
Gör man en snabb omkörning och drar på ordentligt så luktar det lite bränt efteråt. Ungefär som bränd olja eller något. Jag har lite olja som läcker mellan motor och vxl låda, om man tittar uppifrån och rakt ner i motorhuven, kanske kan vara det som bränns när man gasar på? Annars vill jag också gärna ha tips om detta :P
av Zeroiq
Jaaaaa nu när ni säger det så faller det på plats. Jag har rengjort vevhusventen i somras, så det är fixat, men har lite läckage i 90-graders böjen med "bajonettfattning". Man kan se hur det kommer lite "rök" där ibland. Var inne på Volvo och tänkte beställa en ny del, men kom aldrig fram till vilken del det var som läckte, om det var 90-böjen eller den tjocka slangen där bajonettfattningen går in. Då var iallafall jag ett steg närmare lösningen på mitt problem tror jag :D
Tack för tipsen. Skall kolla upp det där. Förresten, jag som inte kan så mkt om motorer, vilket är vevhusventilationen? Hur lokaliserar jag det i motorrummet?
Gissar på att det sitter i anslutning till vevhuset.
Någon felkod har jag men har inte kunnat läsa av den ännu, har ingen utrustning för det.
Var kan man bäst få tag på det till en hyfsad peng?
av Zeroiq
Primalscream skrev:Tack för tipsen. Skall kolla upp det där. Förresten, jag som inte kan så mkt om motorer, vilket är vevhusventilationen? Hur lokaliserar jag det i motorrummet?
Gissar på att det sitter i anslutning till vevhuset.
Någon felkod har jag men har inte kunnat läsa av den ännu, har ingen utrustning för det.
Var kan man bäst få tag på det till en hyfsad peng?

E-Bay!
Jag köpte en fin OBD-läsare för ca 600 kr.. Läser felkoder, släcker felkoder, kan läsa motorparametrar i realtid mm. Tyvärr är min egen bil för gammal för läsaren (saknar OBD uttag), men den funkar finfint med nyare bilar jag testat på :)
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?