Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av båtsman
Hej

Hur får man enklast bort delen som sitter kvar i kamaxeln? Min rotor satt helt löst varpå jag såg att bulten var av och en del sitter kvar...borra? gänga?

Help... :cry:
av *pettson*
båtsman skrev:Hej

Hur får man enklast bort delen som sitter kvar i kamaxeln? Min rotor satt helt löst varpå jag såg att bulten var av och en del sitter kvar...borra? gänga?

Help... :cry:
Man tar bort den på precis samma sätt som man normalt sett alltid tar bort skruvar som gått av. (undantag finns)
Man köper en sats med lämpliga tappar (INTE DOM KONISKA!) sen borrar man med medföljande borr. Slår i en medföljande tapp. Vrider ur skruvdelen som sitter kvar.
Användarvisningsbild
av båtsman
Var hittar man en sådan lämplig sats?

Hur är det ens möjligt att bulten går av? Är det ens nån belastning på den att tala om? ( Mek är inte mitt område)
av hullan
det beror väl kanske på att någon innan dig har dragit åt rotorn så att (som pettson en gång sade) det smakade skit i munnen.

Varför man nu drar dit den så hårt?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Detta verkar inte vara helt ovanligt. Det hände mig också på en 850 jag haft, den hade bara gått 12000 mil. Jag köpte en borr som borrar "vänstervarv" istället för som vanligt åt höger. Så när jag började borra kröp den ut ur kamaxeln.. Så den sk "grispitten" jag köpte på järnaffären behövde jag inte använda.
Användarvisningsbild
av båtsman
Hm de kan ju onekligen vara värt att testa med tanke på att man oavsett får borra ett hål, att tidigare ägare har dragit åt den hårt må vara hänt men jag har ägt den de senaste 8 åren när jag köpte den hade den gått 12000 nu 24 ... Jag trodde detta var ett fel 1 på miljonen men bevisligen har de hänt flera.

Storlek på borr? Var hittar man detta?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag köpte borren i den lokala järnaffären. Kommer ej ihåg grovleken på borren. Det viktiga är ju bara att borren är mindre än dimensionen på bulten. Så man inte borrar sönder gängorna..Kan den ha varit 3-4 mm tro?
av *pettson*
Alfredo skrev:För Min del tycker Jag det är svårast att borra mitt i skruven, grisverktyget är för Mig annars ett bra vertyg.
Det är ett bra verktyg när en bit av skruven står ut ur godset. Men är värdelöst när det är jämns med eller lite innanför kanten. Den utgår ifrån att den skruvar in sej koniskt. Den vidgar därför skruven när den tvingar sej in. Vilket i sin tur gör att det sätter sej mer o mer fast ju hårdare du drar. Det finns betydligt bättre verktyg.
Användarvisningsbild
av båtsman
*pettson* skrev:
Alfredo skrev:För Min del tycker Jag det är svårast att borra mitt i skruven, grisverktyget är för Mig annars ett bra vertyg.
Det är ett bra verktyg när en bit av skruven står ut ur godset. Men är värdelöst när det är jämns med eller lite innanför kanten. Den utgår ifrån att den skruvar in sej koniskt. Den vidgar därför skruven när den tvingar sej in. Vilket i sin tur gör att det sätter sej mer o mer fast ju hårdare du drar. Det finns betydligt bättre verktyg.

Hur lång är bulten när den är hel? Min söndriga har 18-19 mm gängor- Hur mycket siter då kvar i axeln? Kan man inte testa med en konisk först eller är det oåterkalligt när man väl börjat? Är väl bara att gänga ut ist o köpa ett annat verktyg? Vänsterskärande borr tycks vara omöjligt att hitta iaf här i växjö.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]