Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en 850 awd med 2.5t, den småryker vitångor lambdalampan lyser, bilen har orolig tomgång ibland(sjunker) till ca 500 varv och börjar rycka sen går den på 3-4 cylindrar när man gasar. Vips kan problemet vara borta efter ett tag eller en omstart och tomgången är bra och bilen går på 5 igen.. Ge mig några tänkbara orsaker tack.. Kommande felsökningar kommer bli nog så dyra:-)
Nej men det kan också vara massa som ställer till det så billigast är ju att få en att läsa felkoder för att åtgärda det som är fel istället för att byta en massa och gissa sig fram till felet.
Men hur är tänd delarna?
Jag har inte kollat än, motorn ser jävligt fin ut utanpå, välskött och orörd ut så tänddelarna är inget jag kollat på än.. hur mycket kostar det på en vanlig verkstad för att läsa av alla felkoderna jag har?:)
av *pettson*
robbaxxxx skrev:Jag har inte kollat än, motorn ser jävligt fin ut utanpå, välskött och orörd ut så tänddelarna är inget jag kollat på än.. hur mycket kostar det på en vanlig verkstad för att läsa av alla felkoderna jag har?:)
Ägna dej åt att kolla tänddelarna mer än utanpå? Det kan spara dej verkstadspengarna? Sen går det inte att säga vad det kostar att kolla koderna.
Det beror ju på vilken verkstad du vänder dej till överhuvudtaget.
Detta sker bara ibland. Oftast när den stått på tomgång en stund, så sjunker tomgången och den börjar rycka sen gasar man till och den är seg och smattrar illa på typ 3 4 cylindrar. Men bilen går ju oftast som den ska typ 95% av tiden men lambdalampan lyser alltid också vitryker den lite grand..
av *pettson*
Även om det är första bilen så kan man skruva bort fördelarlocket och se om det ser vettigt ut, vettigt är helt och rent, även rotorn ska kollas. Där gäller också helt och rent, brännmärken är inte önskvärt, smuts likaså. Man kan också se datumkoden på tändkablarna. Är dom sedan bilen var ny så bör nya köpas oavsett. Nya tändstift är nåt man kan investera i när man inget vet om dom gamla. När allt det är checkat och ev bytt så är det dags att läsa ur felkoder.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]