Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag är helt ny här, så jag hoppas detta blir rätt.

Jag kör en V70 xc awd från 99 med 193 hästars turbomotorn.
För det första så när jag bromsar så verkar det som abs'en går i lite då och då vid mjuka inbromsningar.
Alltså det vibrerar/hackar precis som vid tvärnit och abs'en går i.
Bilen är nyinförskaffad från en som sålde via bilagenten och själv jobbar på verkstad så bilen har stått stilla ett tag innan.
Kan detta bero på just att den stått ett tag och det är rost och ojämnheter på skivorna eller är det troligare att det är någon abs givare som är felaktig?
Det liksom rasslar även lite svagt från vad som låter vara bromsarna när jag kör.

Sen när man startar hör man som en pump gå igång, det är väl bensinpumpen.
Men den hörs hela tiden när man kör, typ ett svagt vinande/tjutande ljud. Om det är bensinpumpen som låter, är det normalt att den låter så mycket eller håller den på att gå sönder?

Sen luktar det lite brännt från ac'n. Det verkar ha avtagit något men det märkliga är att det verkar bara vara vid 20 grader på termostaten som det luktar brännt. Har provat med svalaste och varmaste och då luktar det inget.
Vad kan det vara?

Tacksam för hjälp!
Hej. Följer det vinande ljudet motorvarvet upp och ner är det inte bensinpumpen, den är elektrisk och har samma varvtal tills den slår ifrån. Bensinpumpen surrar några sekunder om du vrider på tändningen utan att starta.//
Ja precis den surrar ett par sekunder när man vrider på tändningen.
Men sen ligger det som en vinande/surrande ljudmatta i bakgrunden när man kör, entonigt.
Ibland kan det försvinna en liten stund för att komma tillbaka lite senare.
Betyder detta att man måste byta pump för att bli av med ljudet?
Jag har läst att pumparna kan börja låta mer och mer när de börjar bli slitna. Min pump kan man höra ett vinande ljud från när man är utanför/bakom bilen men det hörs inte inuti. Tror att det är normalt. Man hör dock att den surrar i 1-2 sekunder när man slår på tändningen i bilen.
Har en likadan bil dom du -99,
Det vinande ljudet har jag haft sen jag köpte den, troligen bensinpump, min viner när jag gasar, släpper jag gasen försvinner ljudet. Och det är inget lågt vanilgt bensinpump ljud. Vanligt med detta ljudfenomen i våra bilar.

ABS:
Glapp i modulen/centralenheten. "Bara" öppna den o löda om.
Eller kransen som är trasig eller skitig.
Det där vinande när man gasar har jag också men det låter som det kommer från motorn tycker jag. Sen är det ett ljud som ligger på en konstant nivå hela tiden och kommer underifrån bilen och där finns ju bensinpumpen.
Gällande ABS så, hade jag varit mekkunnig så hade jag gjort det själv men jag ska ta reda på om de kan göra något åt det där jag kopte den.

Tack
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?