Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
Hej.

Hade en trasig fjäder och bytte den idag. Inga problem. På andra sidan for hylsan och sabbade totalt mutterns utsida. Den var riktigt mjuk. Skitmutter! Den sitter som berget. Har kört med 5-56.

Har satt tillbaka hjulet och kört ett varv runt kvarteret. Bilen går bra men det är en husvagnsfjäder på ena sidan och en vanlig på andra så jag måste byta kvickt men behöver bilen i morgon för arbete etc...

Funderar på rörtången... Funderar ev på att skära den med rondellen om inte det funkar men jag vill inte sabba gängorna på bulten. Det är ju dessutom väldigt nära tanken. Kanske svetsa på något men tanken är ju nära....

Jag behöver en ny mutter för att få fast eländet sedan. Vad är det för gäng?
Får jag bara loss den skall det nog lösa sig men.... hur?

Nån som har tips?
Ska besikta snart så jag måste ju byta... dessutom far ju hjulen då de är olika fjädrar så jag skulle vilja byta snarast.

Har ingen gasol, bara varmluft att värma med. Far inte bussningen i dämparen om man värmer?

Tack. /M

Tack för tips.
Mycket 5-56 och stora rörtången hjäpte.
Fick bli en ny mutter vid monteringen.
Rörtången är ett många gånger underskattat verktyg :mrgreen: , bör dock användas med urskillning när inget annat hjälper. Men i detta fall var det nog enda lösningen.

Mvh GK
av *pettson*
slipat av en sexkant på muttern nästintill att den brustit. Tagit rörtången och vridit så muttern blivit spräckt. Vips en mutter enkel att lossa och utan skador på gängan, inga belastningar långt ut på tappen heller.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]