Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ultrarapid
Har en 855 årsmodell 95 som började läcka kylarvätska för några veckor sedan. Problemet var och är måttligt, den läcker bara vid drift och då bara ungefär så jag fyller på mer efter 15-20 mils körning.

Igår försökte jag hitta läckan utan framgång. Istället konstaterade jag att kylarvätskan i behållaren är aningen svart samt att avgaserna är ovanligt vita. Jag kan inte se något vatten i oljan men oljan är å andra sidan väldigt smutsig vilket den inte borde vara eftersom jag bytte den för 30 mil sedan. Sammanfattningsvis så verkar min kylarvätska försvinna in i motorn på något vis.

Det jag kommer att tänka på är utslitna topplockspackningar. Men finns det några andra möjliga fel? Och kan man på något vis kontrollera om det är topplockspackningarna utan att börja plocka isär motorn?

Mina mekanikerkunskaper räcker med största sannolikhet inte till att gräva i motorblocket så antagligen kommer jag lämna över den till dem med bättre kunskaper och utrustning. Hur funkar i sådana fall det? Byter man bara den trasiga topplockspackningen eller byter man alla när man ändå håller på? Och vad kan det tänkas kosta?

Sist men inte minst: är det väldigt dumt att köra med en bil som läcker in kylarvätska i motorn på detta sätt? Har nämligen ingen annan och kan behöva förflytta mig lite innan det blir dags för reparation.
Användarvisningsbild
av sjoling
Du kan ta å göra ett kompressionstest så lär du se om toppackningen är dålig.
skulle jag behöva byta packning så hade jag samtidigt bytt samtliga packningar:

http://img.skruvat.com/img/21435597/21435597.jpg

ca: 1000 kr

om din vattenpump sliten skulle jag rekommendera att du bytte den, eventuellt kamrem, spännrulle när du ändå är där och pillar.

För arbetet tar säkert en verkstad många tusenlappar. Min gissning är 5-7 loppor
Finns säkert mer, men det kan någon annan få berätta om
av Ultrarapid
Tack för svaret.

Kompressionstest låter jobbigt. Främst för att jag inte har någon utrustning för det. Biltema har visserligen billiga saker men det är ju en bit dit. Vilket aktualiserar frågan hur dumt det egentligen är att köra med en läckande bil som denna?
Inte så välbetänkt, om du har kylvätska som läcker in i förbränningsrummen så kan det ge skador både i själva motorn och jag tror inte katalysatorn mår så bra av det heller. Jag rekommenderar att du gör något åt detta problem per omgående. Symptomen är så tydliga att ett komptest är ganska överflödigt.

Mvh GK
av Ultrarapid
gnestakalle skrev:Symptomen är så tydliga att ett komptest är ganska överflödigt.
Du menar symptomen på en defekt topplockspackning? I sådana fall ska jag börja leta verkstäder pronto.
Det är med stor säkerhet topplockspackningen.

Mvh GK
Liten uppdatering:
Hörde vad min lokala verkstad ville ha för att byta topplockspackningar och fick det inte så uppmuntrande svaret 10000-15000. Införskaffade därför en burk av den dyraste kylarcement jag kunde hitta (1100 kr/l, undrar just vad det var i den) och applicerade denna på lämpligt vis. Nu har jag visserligen bara hunnit göra några korta turer i grannskapet sedan detta gjordes men jag tror ändå att det hjälpte en aning för jag kan inte längre se någon vattenånga i avgaserna. Återstår att se hur länge det håller.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]