Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fartglad
Hej.

Behöver hjälp att lösa mina felkoder, vad måste åtgärdas mm.
Jag har en 850 -95:a Turbo det som är bytt innan koderna lästs av är:

Luftmassemätare, uttorkade slangar, tomgångsmotor, lamdasond, stift.

Så här ser listan ut med felkoder:
5-4-1 EVAP-ventil, felaktig signal
5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel
2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)
2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)
2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
2-1-4 Fenix 5.2 - Impulsgivarsignalen är polvänd eller felaktig
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignalen saknas sporadiskt
1-3-5 Signal till insprutningsventil cylinder 3, felaktig
1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig
av Fartglad
Motorn går ca 8-10 sec på normal tomgång sen rusar varvet upp till 2500v och sen ner igen med en pulserande nergång.
Avgaserna är helt svarta.
Efter en stund när den gått på tomgång så börjar den bluddra, försöker jag köra med bilen tvärdör motorn så fort varvet går upp.

Kom gärna med idéer hör man kan lösa detta?!
av Fartglad
Efter allt läsande på nätet så ser det ut som bilen har hamnat i limbhome läge!
Hur kan man koppla ur detta?
Genom att nolla felkoderna eller plocka av pluspolen en timme?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med tanke på vilka koder du har så kommer den gå in i lh-läge igen fort du försöker starta bilen nästa gång. Är dock ide att nolla koderna för att kolla vilka som kommer tillbaks, några kan ju vara gamla och inaktuella.

Frågan är väl snarast om du lyckats ha oturen att ett antal viktiga delar gått sönder samtidigt eller om du har ett problem i kabelhärvan. Om alla koderna stämmer så är det en lång rad saker du lär byta ut: lmm, tomgångsmotor, en spridare grundtändlägesgivare, magnetventil, evap-ventil. Men det kan vara ide att börja med att mäta upp så det finns rätt spänning fram till alla berörda kontakter då det kan vara ett fel i härvan.
av Fartglad
Har nu nollat felkoderna och tvingat bilen på en kort åktur i några minuter.
Läste sedan av felkoderna:

Sockel a2
2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

?? Vad innebär detta? Är det fel på lambdan som är ny?

Sockel a6
1-1-2 Fel i styrenheten

Bilen är chippad, är det därför den indikerar fel? Var sitter Styrenheten?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Får du ens ett svar från A6 så är det i sig ett fel eftersom det uttaget inte används i turbos styrsystem. Det är inte ens inkopplat.

Koden på adaptiv lambdareglering burar bero på läkande vacuumslangar och liknande.
av Fartglad
Va konstigt. Det sitter en sockel som heter A och som heter B.
I A får jag kontakt med a2 a3 a6 a7 eller så blandar jag ihop.
I Sockel B har jag inga felkoder.

Oavsett så står det att det är fel på styrenhet.

Lambdan är ju nybytt och även vaccumslangar så det blir att lämna in bilen imorgon för felsök.
Återkommer med resultat....
av Fartglad
Ännu en sprucken slang hittad och bytt.
Enda felkod som finns kvar är a7 1-2-2 men bilen går fortfarande lika jävla illa.
Startar upp bilen med luftmassemätaren inkopplad, då fungerar tomgången svajande men petar man lätt på gasen så bölar motorn och efter en stund bluddrar den. Drar jag ut luftmassemätaren tappar jag tomgången helt men bilen blir körbar men vädigt klen, måste vara limbhome läge eller vad det kallas.

Kom med förslag på vad det kan vara för fel ?!
av Fartglad
Problemet löst! 4 brustna slangar under huven + nya tändkablar, fördelare! Fattar inte hur bilen kan ha gått med så mycket problem. Volvo is the shit!
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]