Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolf56
Hej!

Jag har problem med värmen i min 850 -96.
Kort och gott får jag inte upp värmen i bilen, och eftersom vintern närmar sig med stora steg vore det på tiden att få detta bekymmer löst.
Jag har haft bilen ungefär ett halvår och märkte aldrig av något bekymmer med värmen förens jag hade bilen på verkstad för att byta kamrem och vattenpump (den läckte vatten). Då påpekade mekanikern att bilen värmde dåligt, ack så rätt han hade. Jag tänkte aldrig på om värmen fungerade innan jag lämnade in bilen - det var ju varmt utomhus :(
Bilen har ingen AC eller sådana besvär.

Felbeskrivning:
- Motorn blir varm på normalt vis, mätaren ligger precis där den ska ligga
- Inget läckage av kylarvätska
- Luften i kupén blir inte varm. Om man ställer reglagen på kalluft en stund och sedan efter några minuters körning vrider om till full värme kan man med lite vilja känna hur luften blir något varmare, dock inte i närheten av vad man kan förvänta sig. Kör man full värme från start blir det aldrig varmare.
- Fläkten går och det blåser på bra när man kör kalluft. När man vrider om till värme minskar draget något, dock tycker jag inte det verkar orimligt med mindre blås när luften ska igenom värmaren..?
- De två slangarna med vatten som går in till kupén blir båda brännheta, samma sak på insidan vid värmepaketet. Det blir varmt!
- Inget läckage i kupén, torrt och fint överallt.
- vid gaspådrag hörs ett bubblande från värmepaketet..?
- Alla vajrar verkar röra sig och fungera som förväntat.

Det som gjorts:
- Kamrem samt vattenpump är bytt
- Termostaten är bytt
- Värmepaketet har spolats igenom
- Expansionskärlet var fullt med ...grus? Min gissning är gammalt kylarrens. Rengjort nu, dock lär det finnas massa skit kvar i systemet.

Min egna gissning är att spolningen av värmepaketet inte hjälpte, utan att jag får försöka göra rent mer grundligt. Tips på hur jag gör detta bäst och även andra eventuella tips på vad som kan vara fel är vad jag är ute efter. Har finkammat internet efter en lösning men hittar inte fler saker att prova längre.. Mina kunskaper om bilar är högst teoretiska så alla tankar och förslag välkomnas!
Senast redigerad av 2 Rolf56, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av taxi
Logiskt så borde det inte vara problem med värmeelementet eftersom båda rören är heta? Jag tror du har fel på klaffmotorn som ska skicka luften genom värmaren bara, men sen om du inte har ac så vet jag inte om du har vajerstyrt eller elektriskt? I haynesboken är båda systemen beskrivna.
av Rolf56
Där var ju en grej jag missade att beskriva.
Har haft isär såpass att jag kan följa varjrarna och vad jag kan se är allt okej, vrider man reglagen rör det på sig så att säga.
av *pettson*
Rolf56 skrev:Där var ju en grej jag missade att beskriva.
Har haft isär såpass att jag kan följa varjrarna och vad jag kan se är allt okej, vrider man reglagen rör det på sig så att säga.
Kalasbra, men rör sej spjället? Eller är axeln av?
av Rolf56
*pettson* skrev:
Rolf56 skrev:Där var ju en grej jag missade att beskriva.
Kalasbra, men rör sej spjället? Eller är axeln av?
Där är du kanske något på spåren, det har jag inte kunnat kolla.
Men! När jag vrider på värmereglaget blir ju luften varmare och jag märker att luftflödet ändras..
Hur kontrollerar jag bäst att spjället rör sig?
Användarvisningsbild
av taxi
Du blir antagligen tvungen att gräva lite bakom instrumentbrädan, har inte haynes i närheten så jag kan titta dock.
av *pettson*
Be någon röra på värmereglaget medans du kikar på hur armen rör sej. Om det är enkelt att lossa axeltappen som vajern sitter i så lossa den och känn för hand på spjällaxeln?
Fungerar inte det så fungerar det på dom flesta bilar att borra två små hål i plasten till själva spjällhuset, man får ha lite fantasi om exakt vart det ska borras. Notera att man får vara väldigt försiktig så man ENDAST går igenom ytterplasten, man får inte skada nånting innanför. Ena hålet används till att lysa in med och andra att kika igenom samtidigt för att kunna komma på vad problemet är. När man är klar med inspektionen tejpar man igen hålen.

MEN! Notera att det är inget ovanligt efter en bils långa tid i livet att det nästan är stopp i värmepaket. Man spolar och det verkar inte vara några problem men som sagt det flödar inte i 1/3 av paketet. Enklast är trots allt att plocka ut värmepaketet och se till så det är tomt. Hälla varmvatten i det för att direkt känna om värmen kommer över hela paketet samtidigt. Gör det inte det är paketet kasst.

Börja med att se så spjället är med som tänkt, är det så blir det ett värmepaketsbyte.
av Rolf56
*pettson* skrev:Be någon röra på värmereglaget medans du kikar på hur armen rör sej. Om det är enkelt att lossa axeltappen som vajern sitter i så lossa den och känn för hand på spjällaxeln?

Den biten har jag gjort, alltså bör vi kunna fastställa att spjället är ok, det kändes bra när jag flyttade den för hand och med vajern gick det också bra.

Således är det alltså värmepaketet som bör vara boven.
Går det att göra rent på ett bra sätt utan att plocka ur det? Behöver det bytas?
Jag har läst era och andras svar här i forumet angående detta och vet att jag kan göra spolningen av paketet bättre, det jag gjort är att köra igenom kallvatten åt båda håll. Kylarrens, varmkörning, töm och upprepa ungefär? Fler tips?

Hur fungerar värmepaketet? Min tanke är att eftersom båda slangarna mellan kupé och motorrum blir varma måste det flöda genom hela systemet, är så inte fallet?
av *pettson*
Enda sättet att få ett bra flöde är ett nytt rent paket. Det finns ingen genväg. Som tur är så kostar dom inte en halv lön.
Eftersom bägge slangarna blir varma så finns ett flöde igenom systemet. Frågan är om det räcker till, det krävs väldigt lite för att det ska bli varmt i slangarna. Sen finns ytterligaren en sak som måste kontrolleras. Luften går i en kanal bakom värmepaketet, går den rakt fram så är det kallt. Tvingas den igenom paketet blir det varmluft. Det är noga att isoleringen runt värmepaketet är helt och framförallt att det tätar bra. Annars tar luften lättaste vägen vilket är brevid paketet och det blir ingen varmluft iallafall trots att paketet fungerar. Det kan endast kollas med paketet urtaget.
av Rolf56
*pettson* skrev:Enda sättet att få ett bra flöde är ett nytt rent paket. Det finns ingen genväg. Som tur är så kostar dom inte en halv lön.
Eftersom bägge slangarna blir varma så finns ett flöde igenom systemet. Frågan är om det räcker till, det krävs väldigt lite för att det ska bli varmt i slangarna. Sen finns ytterligaren en sak som måste kontrolleras. Luften går i en kanal bakom värmepaketet, går den rakt fram så är det kallt. Tvingas den igenom paketet blir det varmluft. Det är noga att isoleringen runt värmepaketet är helt och framförallt att det tätar bra. Annars tar luften lättaste vägen vilket är brevid paketet och det blir ingen varmluft iallafall trots att paketet fungerar. Det kan endast kollas med paketet urtaget.
Tackar så mycket för detta!
Det får bli en omgång kylarrengörning igen, mer nogrannt denna gången. Det vore ju synd att slita med värmepaketet för att sedan låta det bli igensatt av mer skit som säkerligen finns därinne.
Hjälper inte detta får jag göra som du säger och plocka ur eländet, återkommer med resultatet..

Tack!
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?