Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Tjena!, Vad ska hända på en frisk motor om man drar lmm:en? bilen det gäller är en s70 98 GLT, 5254s. När jag drar den så händer det absolut ingenting vilket jag tycker är märkligt, inga felkoder o inga lampor som lyser men har lite probl med ryck, ibland lite låg tomgång. läkage /vacum kontroll utförd ua.

Mvh Thomas
av T-rex
*pettson* skrev:Det minsta som ska hända är att du får motorlampan att lysa och felkod sätts.
Jo jag får felkoden PO102 ( mass air flow sensor) samt att lampan tänds men inget annat händer, går att radera med felkodsläsaren.

Må säga att det var svårt att tolka ditt svar :oops: :oops:
av T-rex
Kena skrev:Rengjort "gasspjället"?
Japp, vevhusventilation,gasspjället rotor fördelarlock tändkablar luftfilter bränslefilter tändstift
av T-rex
Hej igen. Har nu provat att dra ut lmm:en på min brors bil som är en 850 97a, 5254s samma som jag har, den tvärdog när jag ryckte lmm:en och det e väl så den ska reagera, inte som min, inte hända något. Mvh Thomas
Har en s80 t6 som jag körde 20mil utan att LMM va ikkopplad(glömde koppla in efter dammsugit luftfilter) d ända som hände efter jag startat bilen igen är att felkod kom upp d släcktes på volvo och inget alvarligt hade hänt :-)

Hoppas löser sig.
av T-rex
volvoboris skrev:Har en s80 t6 som jag körde 20mil utan att LMM va ikkopplad(glömde koppla in efter dammsugit luftfilter) d ända som hände efter jag startat bilen igen är att felkod kom upp d släcktes på volvo och inget alvarligt hade hänt :-)

Hoppas löser sig.
Tror inte det är samma styrsystem på s80 och s70
Du kan ju prova att mäta lite. Du behöver en multimeter. Om signalen från LMM är mindre än 0.2 volt eller större än 2.2 volt vid tomgång sätts felkod. ( i mitt fall EFI 121).
För hög signal: Koll av effektjord: Tändn av. Vänta i 245 sekunder. koppla ur LMM. Kontaktstycke 1 och jord ska vara 0 ohm.
Koll av signaljord: Tändn av. Lmm urkopplad. Kontaktstycke 2 och jord ska vara 0 ohm.
Koll av signalledning: Tändn på. Lmm urkopplad. Voltmeter mellan kontaktstycke 4 och jord. Ska vara 0-1 volt.
Koll av luftmassmätarsignal: Tändn av. LMM inkopplad. Tändn på. Voltmeter mellan kontaktsycke anslutning 2 och 4. Ska vara 0.1- 0.2 volt.

För låg signal: Koll av spänningsledning: Tändn av. Urkopplad LMM. Tändn på. Voltmeter mellan kontaktstycke 3 och jord. Ska vara 12 volt.
Koll av signalledning: Tändn av. Vänta 245 sek. LMM urkopplad. Anslut ohmmeter mellan ansl 4 och jord. Ska vara 9-11 kohm.
Ja kan dra ur min och jag får felkoden för lmm men ja kan köra utan problem.
Men har du testa om du nu har små ryck att tvätta lmm med röd-sprit?
Tvättade av mät tungan som känner av luft flödet på min bil sen gick den helt kanon.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?