Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av amcmannen
Jag började under helgen att flytta över skinninredningen från min 855 1995a till min 92a gle men när jag kom till framstolarna blev det stopp!sitter Sips på framstolarna i 95an vågar jag flytta stolarna till min 93a utan att dom utlöser + hur avaktiverar jag sipsen+löser Sipsen endast ut via tryck mot själva enheten eller sitter det någon annan utlösare i stol el i bilbältet?PS det står i haynes att jag skall avaktivera sipsen genom att ta bort en säkring men det sitter ingen säkring vid SIPSEN!
av *pettson*
Problem 1
Börja med dom stolarna du har.
Är bälteslåsen säkrade innan du lyfter? Det finns god chans att bli av med fingrarna annars.
Bälteslåsen är fjäderbelastade 92-93. Sitter en svart säkring som ser ut som en skruvskalle på låsen. Dom ska vridas så dom står åt sidan när dom är avaktiverade och längs i körriktningen när dom är aktiverade. Sen kan du skruva ur stolarna.

Problem 2
Sipsen är enkel att lösa medans du monterar. Lyfter du på sidoskyddet till stolen så ska där sitta ett rött skydd som ska träs ned över tändaren som också sitter i stolen. Det är det skydd som finns vid montering och reparation.

Problem 3 är att..
Du tar bort stolar som har bältessträckaren i själva bälteslåset. Monterar stolar som inte har sträckare alls. Dom sitter nämligen i B stolparna på 94-
Det gör att du utan bältessträckare förmodligen kommer för nära airbagen om du har oturen att hamna i en olycka där den löser ut. Det kan ge allvarliga skador i onödan.
Hur man löser det vet jag inte riktigt.
av *pettson*
goransson89 skrev:Flytta över bältessträckaren från gamla stolarna till nya stolarna...?
I teorin låter det enkelt. I praktiken är det inte nåt säkert jobb att utföra om man inte vet exakt vad man gör.
Har lite svårt att råda folk att göra okända saker som enkelt kan kosta dem kroppsdelar.
av *pettson*
amcmannen skrev:Så bältessträckaren sitter i Bstolpen?
Bältessträckaren sitter i Bstolpen på årsmodell 1994 och framåt.
Den sitter i stolen 1992-1993
av *pettson*
Bäst jag förtydligar mej... bältessträckaren sitter på bältesrullen som en enhet och den triggas av SRS systemet på årsmodell 1994-
Den enheten sitter i B stolpen.
Användarvisningsbild
av amcmannen
ok så jag kan ej flytta endast stolarna ur 95an utan jag måste flytta även bältet inklusive bältesspännaren från b-stolpen?
av *pettson*
amcmannen skrev:ok så jag kan ej flytta endast stolarna ur 95an utan jag måste flytta även bältet inklusive bältesspännaren från b-stolpen?
Du kan flytta utan att ta med spännarna. Det jag påpekar är att det är en säkerhetsrisk, särskilt för föraren om det händer en olycka. En airbag i kombination med en obefintlig bältessträckare är ingen höjdare. Alternativet är ju kolla hur bälteslåsen är fastsatta på stolen? Se om det går att flytta över hela låsenheterna med sträckare från gamla stolarna (OBS STÖRSTA FÖRSIKTIGHET) till dom nya stolarna.
Användarvisningsbild
av amcmannen
95an skall till skroten efter att jag tagit det jag vill ha så säkerheten i denna bil är inget att oroa sig för,synd då den är helt rostfri och endast har rullat 21000mil!.Jag får försöka låna en plastsäkring(fattas på min 95an) och flytta stolarna,jag återkommer med en rapport
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?