Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Sorry, en del trådar från mig nu - har precis skaffat bil igen efter många år och har börjat greja lite med den.

för att göra den operation jag ska göra nu hade jag behövt demontera hela luftburken och inte bara locket - men jag blir inte klok på en sak.

Till luftburken sitter där ju ett plaströr - kalluften som kommer från fronten/grillen.

men sedan sitter ju även det där dammsugarliknande röret som ansluter till baksidan av blocket - hur får man bort det?

Ser ingen slangklämma eller något annat - det bara sitter där och sålänge det sitter där kan jag inte få bort luftburken...

?
Användarvisningsbild
av taxi
Det låter som friskluftröret (tror det kallas sekundärluftsystem?) till grenröret? Jag tar inte loss det från luftfilterboxen, drar av det från grenröret istället.
av hullan
Är inte vid bilen nu men ja - det ser ut att sitta vid värmaplåten ovanför grenröret

Okej - så du bara drar det från grenröret? är det bara att sätta tillbaka det sen? Sätter det sig verkligen ordentligt då?
Användarvisningsbild
av taxi
Törs inte svara på det, på min sitter den så pass lös att jag kan dra av den utan problem.
av hullan
Okej - det ska kanske vara så?

Någon mer som vet - skulle verkligen behöva ha bort luftburken.

Sitter sedan luftburken bara i två bussningar?
av T-rex
Bara att dra bort den silvriga röret från luft burken, burken sitter som du säger i två bussningar neråt samt en styrpinne i bakkant i en gummibussning, dra upp i framkant först.
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]