Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thompada
?:-/ Nån som har koll på vilka svagheter o defekter som är vanliga på VOLVO 855 ??? (H)

- vanliga fel/brister?
- vad bör man titta på extra noga innan köp?
- nån årsmodell man ska passa sig för ?
- vilka motoralternativ finns?
- allmänt om bilen?

(D)
Användarvisningsbild
av Sparkz
850 är en stabil bil. Stag till krängningshämmaren brukar glappa, men det borde vara fixat om du köper begagnat. Rostiga bromsskivor bak får man nästan räkna med om man köper en beg. bil.
Köp bara!
av olsson01
Hejsan !
Jag har en 855 - 95:a som snart har gått 20000 mil. Har aldrig haft problem med bilen innan :) . Just nu så har jag dock lite bekymer med bränslesystemet vet ej vad problemet är än :cry:
Har hört från säker källa (Bosse bildoktorn) att enligt han veteligen har det aldrig behövts byta ett avgassytem på bilen.

Mvh Anders
av Fairlight
Spindellederna brukar bli slitna, men är ganska lätta att byta. Kostar inte så mycket annars att lämna in. Bilbesikningen brukar upptäcka det ganska lätt vid besikningen. Gissar på att det kostar ca 1000 kr per sida att byta med material.
Packbox mellan växellåda och motor brukar gå isönder, speciellt när slamfällan (vevhusventialtionen) stoppas igen. Fick ett bra tips att ta bort flamfällan på min 855 95-a för den behövs egenligen inte. Rengör! Annars fryser det ibland till en ispropp som ger övertryck i motorn och då går packboxar isönder. Kostar ca 6-7 tusen att fixa. Mycket jobb och inget för hemmafixaren!

Fairlight
av alan
Men jag tycker du skulle köpa en V70 dom är larvigt billiga nu, Sen är dom snyggare i bilen. Även om den ser väldigt plastig ut utvändig. Men det kan du bygga om. Har själv byggt om min lite så det skulle se ut som en 850 tyvärr så vart det inte som jag hade tänkt mig när jag lämnade in bilen för att dom skulle lacka alla listerna som 850.
av sssljo
Beror lite på budget, men själv har jag köpt min första Volvo och jag gick upp till V70, och kan jag säja att jag är nöjd så gör jag det. Priset hamnade runt 50 ktusen, men finns inte budgeten så ta en 855. Jag törs nog påstå att du får en bra bil för pengarna. Men här kommer "menet" som alltid finns: Det finns ju en jäkla massa begagnat på tex. blocket så se till att få en med fullständig service historia, jag upptäckte att det är en tollknings fråga med historiken bland säljare. Fullservad annars sök vidare.
av kebne
sssljo skrev:Det finns ju en jäkla massa begagnat på tex. blocket så se till att få en med fullständig service historia, jag upptäckte att det är en tollknings fråga med historiken bland säljare. Fullservad annars sök vidare.
Jag lämnar aldrig in min bil på verkstad utan gör servicen själv. Jag dokumenterar den mesta servicen och sparar kvittona. Jag är bilintresserad och följer serviceschemat så långt jag kan. Byter gärna komponenter som förmodas vara slitna eller där det saknas dokumentation om att det är bytt tidigare. Byter olja tidigare än normala serviceintervaller. Jag är medveten om att mina åtgärder kan göra att bilen värderas lägre än om jag lämnat in den på verkstad för allt. Men skulle knappast känna min bil lika väl om jag gjort så. Min nästa åtgärd är att göra rent vevhusventilationen ingående. Något som verkstäderna inte brukar göra. I en del fall är hemma-mek ändå bättre än att lämna in. Vid köp kan dock fullstämplad servicebok vara bra. Kolla isåfall kvittona till de olika serv-tillfällena och mil-intervallen. Saknas kvitton så kan man antagligen kolla upp med de olika verkstäderna vad som gjorts. Finns ju en del falska serviceböcker i omlopp.
av sssljo
Det jag menade med fullständig service historia, är exakt det du beskriver. Om man nu har sköt service "hemma" varför inte ens dokumentera med ett datum eller ett kvitto på olja och filter? I samband med mitt inköp av V70 beg. så stötte jag ihop med ett lass av skojare som annonserade att bilen var fullservad men när jag frågade om serviceboken eller kvitton så svarade de att de hade skött "olje byten ganska regelbundet". Tolkningsfråga. Så jag tycker att om de inte kan redovisa historien så fortsätt att sök. Finns fler.
Användarvisningsbild
av mr850gle
Thompada skrev:?:-/ Nån som har koll på vilka svagheter o defekter som är vanliga på VOLVO 855 ??? (H)

- vanliga fel/brister?
- vad bör man titta på extra noga innan köp?
- nån årsmodell man ska passa sig för ?
- vilka motoralternativ finns?
- allmänt om bilen?

(D)
:mrgreen:
Løp og kjøp bare,selv kjøpte jeg en 850 gle 1993 mod gått 223.000km.Dette er for ca 2 år siden,nå er den snart gått 260.000,og har stort sett ikke hatt noe problem,bare småtteri,som ujevn tomgang og at den stoppet opp under kjøring!Problemet var da etter litt om og men og skifte bensinpumperele,ca 400 kr på bilia og vips bilen var og er som ny!!Starter alltid på 1 forsøk,bruker lite "suppe" på mila :mrgreen: Et stort pluss etter min mening er at bilen aldrig har hatt kondensfjerner i tanken,dette kan by på store problemer!!Har hørt at man kan ha lett for og fylle for mye på tanken og motoren da kan fort "hoste" gå ujevnt og kødde til masse desverre,bedre og fylle bensin ved halv tank evt,og nesten aldrig kjøre tanken helt tom!!

http://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_850 http://www.dinside.no/php/art.php?id=1460
Användarvisningsbild
av emwtur
Volvos eget dokument om modeller,motorer och utrustning:
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... Beg850.pdf

har en 855 - 95a som rullat 29000 km -
lite rost vid bakluckelåset - that's it.
har bytt packbox vid svänghjulet - och samtidigt koppling
bärarm fram,
ABS sensorer bak,
- enda dyrare rep sista fem åren !
/emwtur
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]