Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena gubbar! skulle verkligen behöva hjälp med den här saken! :)

skulle starta min 855 T5:a 2.0 1996 italien import en dag så gick det inte, bara så där! hade inte kört med bilen på lite över ett dygn.
stod och körde på starten i omgångar men inget hände, sten död.

delar jag byt hittills är:

tändspole
rotor
fördelarlock
tändstift
impulsgivare
kamlägesgivare

även efter detta så vill den inte ge liv ifrån sig, får ingen gnista alls!
kolla även reläerna vid grillen och dom såg bra ut.
skulle kolla felkoder på OBD-II uttaget, men de funka inte. kommer ej ihåg exakt vad det stod nu, men den kunde inte få kontakt för att läsa felkoderna, vilket är mycket konstigt? kan de va styrbox fel eller för att det är en italien import? (nåt italienskt special).

kan de va så illa att det är styrboxen som pajat? eller att start motorn tar för mycket ström, så tändstiften inte får nån gnista? (har testat med start hjälp, ingen skillnad).

börjar få slut på ideer nu.

tack på förhand! :)
Börja med att göra startförsök med hjälp av startgas. Lossa en vakuumslang vid insuget, spruta in startgas och sätt sedan tillbaka vakuumslangen. Försök starta bilen, om den nu startar med hjälp av startgas så är problemet inte tändningen utan bränsletillförseln.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Börja med att göra startförsök med hjälp av startgas. Lossa en vakuumslang vid insuget, spruta in startgas och sätt sedan tillbaka vakuumslangen. Försök starta bilen, om den nu startar med hjälp av startgas så är problemet inte tändningen utan bränsletillförseln.

Mvh GK
Då jag också har en stendöd 855 -95 tänkte jag testa detta med. Men var sitter vakuumslangen man ska lossa på?
(jag vet...är idiot på motorer :lol: ).

Conny
Ceklund skrev:
gnestakalle skrev:Börja med att göra startförsök med hjälp av startgas. Lossa en vakuumslang vid insuget, spruta in startgas och sätt sedan tillbaka vakuumslangen. Försök starta bilen, om den nu startar med hjälp av startgas så är problemet inte tändningen utan bränsletillförseln.

Mvh GK
Då jag också har en stendöd 855 -95 tänkte jag testa detta med. Men var sitter vakuumslangen man ska lossa på?
(jag vet...är idiot på motorer :lol: ).

Conny
Vilken som helst av vakuumslangarna på spällhuset.

Mvh GK

Mvh GK

jag har testat startgas, och de funka inte. tändkablarna känns inte troligt att de e fel på, alla kan ju inte va sönder!
bilen vill inte tända alls.
Du får ta en multimeter och mäta dig fram till var strömmen försvinner, att bara byta delar utan att felsöka kan bli väldigt dyrt. Jag rekommenderar även att du skaffar en verkstadshandbok. Antingen Volvos egen eller en från Haynes eller Autoinfo de sistnämnda 2 finns bl.a. på lafri.se

Mvh GK
du kan ju kolla tändspolagrejen vid att sätta på ett kabel med en stift på der direkt .. kommer det ingen gnista där då bvet du att problemet är tändspola eller på vägen innan ... får du gnista där då vet du att felet ligger efter , tex kabel till fördelare, fördelarelock/rotor eller tändkabler .. och så vidare
mytra skrev:

Mvh GK

jag har testat startgas, och de funka inte. tändkablarna känns inte troligt att de e fel på, alla kan ju inte va sönder!
bilen vill inte tända alls.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]